Att komma inför GUD med SYND!

Det där med frälsningbönen brukar man inte ta så hemskt seriöst.
Alltså vi tänker att det räcker väll med att bekänna att man tror på Gud.
Men egentligen finns det mer vi kan lära oss om hur Gud vill att man kommer inför Honom
Hur Han vill att vi ber. Jag ska inte lära ut en frälsningsbön utan bara berätta vad som är viktigt för Gud,
när vi kommer inför Honom med synd hur man sedan formulerar bönen är upp till var och en själva.

En frälsningsbön är en bön man ber när man vill bli frälst.
Alltså sker en stor förvandlig, man tar emot Jesus i sitt liv och blir ett Guds barn.

Men ser man hur bibeln lär att man kommer inför Gud efter att man syndat så ser man att det sker i tre viktiga steg, låt oss börja med att titta på detta bibelställe ur Nehemja:

Här hade Israeliterna blivit slavar i sitt eget land!:
Neh 9:1  På tjugofjärde dagen i samma månad samlades Israels barn till fasta, klädda i sorgdräkt och med jord på sina huvuden.
Neh 9:2  De som var av Israels släkt avskilde sig från alla främlingar och trädde fram och bekände sina synder och sina fäders missgärningar.
Neh 9:3  De reste sig upp från sin plats och man läste ur HERRENS, deras Guds, lagbok under en fjärdedel av dagen. Under en annan fjärdedel bekände de sina synder och tillbad HERREN, sin Gud.
Neh 9:4  Jesua och Bani, Kadmiel, Sebanja, Bunni, Serebja, Bani och Kenani steg upp på leviternas plattform och ropade med hög röst till HERREN, sin Gud.
Neh 9:5  Leviterna Jesua och Kadmiel, Bani, Hasabneja, Serebja, Hodia, Sebanja och Petaja sade: "Stig upp och prisa HERREN, er Gud, från evighet till evighet! Lovat vare ditt härliga namn, som är upphöjt över allt lov och pris.
Neh 9:6  Du ensam är HERREN. Du gjorde himlarna och himlarnas himmel och hela deras härskara, jorden och allt som är på den, haven och allt som är i dem, och du håller dem alla vid liv. Himlens härskara tillber dig. ...

1.) Det första är att man känner ånger, skuld och skam över det man gjort.
Man VILL komma nära Gud.

2.) Man BEKÄNNER sina synder
Inför GUD kan vi omöjligt komma med synd, det är synden som skiljer oss ifrån Honom.

Joh 9:31  Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare, men om någon är gudfruktig och gör hans vilja, då lyssnar han till honom.

3.) Nu är vi fria att döpa oss (för de som inte är det) och ta nattvard för oss som är döpta! :)

1Co 11:25  På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig."
1Co 11:26  Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.
1Co 11:27  Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod.
1Co 11:28  Var och en skall pröva sig själv och så äta av brödet och dricka av bägaren.
1Co 11:29  Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig.
1Co 11:30  Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade.
1Co 11:31  Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.
1Co 11:32  Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.

Samma princip ser man i det nya testamentet:
Både i Matteus och markus ser vi detta:

Mar 1:5  Och hela Judeen och alla Jerusalems invånare kom ut till honom och bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan.

Jag fick en aha-upplevelse när jag läste händelsen ur Hesekiel förra gången.

Och fler bibelställen gör detta med syndabekännelse ännu självklarare:

Syndabekännelse leder till förlåtelse!:
Psa 32:5  Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: "Jag vill bekänna mina överträdelser för HERREN." Då förlät du mig min syndaskuld. Sela.

1Jn 1:9  Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Syndabekännelse leder till att sjukdomar tas bort från oss!:
Jak 5:16  Bekänn alltså era synder för varandra och be för varandra så att ni blir botade. Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön.




Kan jag avsluta detta inlägg med ett HALLELUJA och Amen? :)

GUD VÄLSIGNE DIG käre broder och syster!

Tack Gud för att jag fick ett inlägg att skriva av dig <3

//Johanna Mikkola
Tack Pedro Ceballo för bilden!
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: