Relationer oss människor emellan

Jag har en mamma som bor mer än 5 timmar härifrån,
flyttade ifrån henne och pappa och mina syskon vid 12 års ålder.

Jag blev en vuxen kvinna utan mina föräldrar kan man säga,
när vi inte träffats på ett tag känns det som att man är familj med främlingar.
Men jag har blivit påminnd nu att om den biologiska familjen innehåller också märkliga osynliga band,
för jag märker det nu när mamma ska åka tillbaka hem att trots att vi är så olika, trots att vi bråkar
så  upptäckte jag hur mycket jag älskar henne. Jag saknar henne, känner sorg över att hon ska åka.
Känner mammas doft i min lägenhet.
Utan henne skulle inte jag funnits.

Jag har syskon i olika åldrar, ju yngre dom är desto lättare är det att falla tycke för dom,
"God nytt år hela världen!" sa min 6 åriga syter förut.
Barn är oftast fulla med kärlek, mot allt och alla!
Äldre syskon som är mellan 12 -22 kan man tappa hoppet för,
de verkar vara själviska och lever endast efter vad som känns bäst för stunden.
Jag var själv säkert likadan i den åldern, och nu har två av mina syskon snart kommit förbi den åldern.
Men är det några man verkligen kan påverka så är det dom.
Är det några som man verkligen kan nå i hjärtats djup och de i mina så är det dom..
För ju större (den farliga) gnistan är, desto större blir (det vackra) fyrverkeriet :)
De är bara svårare att nå och behöver mer ansträngning för att komma åt.

Vi människor har lätt att älska de som visar oss kärlek.
De som är oss hängivna, de får första plats i våra hjärtan.
De som vi kan förstå, de som vi har gemensamma åsikter och intressen med.

Vuxna personer som också är mogna i sitt sätt att tänka och aggera
(kanske ingen kommer nå full mognad på jorden?)
Är alltid till behag att ha med att göra!

Hur är en sådan person?
-Tar bra hand om den sin ande, själ och kropp.
Det är en person som inte är självisk, den uppmärksammar andra personers behov och är villig att hjälpa andra.
Är kärleksfull, god i alla lägen.
Är fridfull, brusar inte lätt upp.
Misshandlar inte någon, varken psykiskt eller fysiskt.
Är ödmjuk, kan be om förlåtelse
är tacksam och glad.
Vill ge av sin tid, sina pengar och sitt hem till de behövande.
Kan säga nej, sätta gränser och säga ifrån när det är till ens eget eller någon annans bästa.
m.m

Bibeln lär oss om hur en person ska vara och inte vara.

Utöver den märkliga familjen som man födds i och är förutbestämd att vara en del utav,
så finns det andra personer, arbetskollegor, klasskompisar, vänner, personer man går i samma kurs med.

Människor som haft nära döden upplevelser och som återkommer till jorden,
säger att de längre inte sätter välstånd, pengar och hus som första prioritering,
målet blir istället relationer.
RELATIONER.

Bibeln lär oss att det vi gör mot en annan människa det gör vi mot JESUS,
Jesus är den person som kommer att döma onda människor på domedagen inför GUD en dag.

Satans mål är att förstöra relationer.

Om alla satsade på relationer, d.v.s att skapa kontakter, sprida kärlek.
Skulle vi slippa krig och annat elände som kommer av människans själviskhet.

Alla människor är i behov utav kärlek, och det får man endast genom bra kontakter,
bra relationer mellan andra människor.

Jag har bett och fortsätter att be att jag ska bli en kärleksfull, mogen person.
Det är alltid en utmaning att ge kärlek, och älska sådana som man inte upplever älska en själv..
Men är du med i dealet?
Från och med nu, så börjar vi le mot folk, sprida komplimanger, bjuda på mat,
hjälpa till att diska, fråga personer hur de mår, fråga om det finns något de behöver,
RING din mor/far förälder för att visa att du tänker på dom,
skicka ett sms med ett hjärta till någon, gå in i dina barns sovrum o ge dom en puss fast dom sover.
Lägg dig i sängen och le mot Gud.

Gud, jag ber för mig och min kära läsare nu, att du ska fylla oss med din kärlek för alla människor omkring oss, låt oss se på människor på ditt vis. Inte dömande, utan förstående.
inte för att de ger oss någonting, av självisk kärlek, utan bara för att Du skapat dom.
Helige Ande, led våra tankar till personer och gärningar som är till nytta för stunden.
Låt oss förstå din kärlek mot oss,
skicka oss personer som älskar oss ur sina hjärtans djup så att våra kärlekstankar förblir uppfyllda,
så vi jämt har kraft att sprida kärlek.
Ge oss mer kärlek för dig och ditt ord också.
I Jesu namn ber jag detta. Amen.

//
Johanna M





 
1 Pedro Ceballos

Blodsband är väldigt viktiga eftersom de också uttrycka det andliga arv som vi har. Det är ett arv både vad som är genetiskt och vad som är andligt. I denna mening, ibland kan man uppleva känslan av att vara en utökad familj med främlingar, även om de inte är släktingar!. Det finns en andlig kompatibilitet som gör oss på något sätt en familj. I ett bibliskt sätt, det finns den andliga principen om "kroppslighet". Paulus avslöjar det i 1 Kor 12, och vi vet att hela kroppen är animerad av ett enda ande, den Helige Ande i fallet med kyrkan. För ytterligare förklaring se 1 Kor 6,15-17, där det avslöjas att kroppen vi blir med något eller någon har att göra med den anda som binder oss.
Av denna anledning är det också mycket viktigt den andliga principen av "omaka par" i 2 Kor 6,14-18, vilket kan inträffa även bland kristna. Gud välsigne er.

Svar: Tack för ditt upplysande inlägg Pedro! :) Min trogna bloggläsare! :)
Gud välsigne dig och din familj rikligen <3
Mirakeltjejen

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: