Att hitta den "rätte"




Jag tror att GUD låter oss själva välja vem vi vill ha.. i de flesta fall!

Ord 31:10  En god hustru, var finner man en sådan? Långt mer än pärlor är hon värd.

Men att vi kan faktiskt be honom om hjälp för det..

Gen 24:7  HERREN, himmelens Gud, som har tagit mig från min fars hus och från det land där jag föddes, han som har talat till mig och gett mig sin ed och sagt: 'Åt dina efterkommande skall jag ge detta land', han skall sända sin ängel framför dig, så att du kan hämta en hustru åt min son därifrån.

Förut trodde jag på att Gud säger till människor genom drömmar och syner t.ex..
Vem som är den rätte.
Sällan! Säger jag nu. :)

Det är inte ofta det stämmer in.
Jag kan säga detta för att det kommer personer till mig (med jämna mellanrum)
och säger att "GUD VISAT/ GUD SAGT att du och jag hör ihop."

Många av dessa drömmar framkallas i oss efter att vi börjat fundera på en person,
och kanske börjat ha känslor för denne.
Tyvärr är alltså många drömmar om ens blivande, inte från GUD.

Men enligt bibeln talar Gud till oss via drömmar, hur kan vi då veta till 100%
om det är från GUD eller inte?

GUD upprepar saker för att vi ska förstå att det är från Honom.
Om du får samma dröm 3 gånger, skulle jag nog istället börja misstänka att det är GUD.

Den rätte, är för många samma som "den perfekte"..
Men någon sådan finns det inte!
Ingen av oss är perfekt och kan aldrig bli det (så länge vi är på jorden)
Vi missförstår varanda,
vi glömmer bort saker,
vi håller inte med varandra alla gånger,
vi säger felaktiga saker ibland.
Vår ork är begränsad.

Sådana saker kan såra den andre mycket, och därför är det omöjligt att hitta en perfekt.
Även om GUD skulle säga till dig vem som är din blivande, så betyder det inte att ni aldrig
kommer bli osams! :)

PappaGud blir säkert glad när två människor möts och älskar varanda,
och Han tänker nog inte på hur mycket eller lite de kommer att bråka för att se om de kommer passa ihop.
Utan Han bara hoppas att de ska förbli ett par, trots motstånd ibland.

Men det här med KÄNSLOR, FÖRÄLSKELSE.. Är det ett tecken på att man hör ihop?
-Nej. :)

Förälskelse är något fint, men kortvarigt.
Det är som ett startskott för att eventuellt kunna ha ett livslångt förhållande med någon.
Men vi måste fundera, är personen en sådan som jag kan tänka mig att leva med.
I mannens fall "Är det en kvinna som jag vill vara ledare för resten av tiden på jorden?"
i kvinnans fall "är det en man som jag vill underordna mig och låta bli min ledare?"

Jag vet inte vad du prioriterar i livet.. men om du prioriterar GUD kan du först se till att
1.) Personen älskar GUD mest utav allt. (prioriterar Gud och Hans vilja i allt)
2.) Personen och du har kallelser som passar ihop, och inte drar er ifrån varandra (!!!)
t.ex om den ene är kallad till missionär i Ryssland, och den ande i Chile..
Eller ena vill hålla på med musik och den andre vill starta ett äldreboende där det ska vara tyst och lungt.
Vem vet, försöker komma på exempel men i verkligheten kan detta krocka och skada förhållandet.
3.) Personen och du har ett fungerande andligt liv tillsammans, att ni inte har helt olika synsätt på
frågor som är viktiga för dig i bibeln, kan disskutera och vara inför Gud tillsammans på ett naturligt sätt.
4.) Det är bra om personen är fri från alla typer av andliga bojor, andliga besvärjelser innan ni blir ett par.
Om personen t.ex är fast i drogmissbruk, så kan ert förhållande bli farligt för ditt liv.
Lögn kan vara ett annat problem.. Finns massor! :)

Det är några exempel Tips på vad man kan tänka på. :)

Sträva efter att vara den rätte själv! :)

Utöver dessa viktigaste saker så skulle jag tipsa om att det är viktigt att
börja lär känna personen "innan första kyssen", genom att bli nära vän med denne.
(Vilket kan vara svårt att när man har en dragning till varandra! Men det lönar sig!)
Vad tycker personen om och inte, vad blir den arg över, vad har den för framtidsdrömmar,
hur vill denne att en framtida förhållande ska se ut (vill denne att kvinnan sköter städning, räkningar, matlagning, billagning, gräsklippning eller vill han ha det uppdelat.. eller vill han att båda gör allt?)
Vill han vara familjens huvud, (enligt bibeln) eller är han en person som hellre tar befallningar av sin fru? :)
Vill personen ha barn... m.m :)
Finns så otroligt många variationer i personligheter och allt, så det är inte bara att välja första bästa.
Det här är mycket spännande saker, varje förhållande har sina för och nackdelar.

I ett bra och givande förhållande, kompenserar man varandra, man prioriterar den andre före sig själv,
och lär sig att hantera dennes negativa sidor på bästa sätt.

Gud beskydda oss från att falla för fel personer!
Må din vilja ske! Hindra oss att bli par med dem som Du ser vi skulle bli olyckliga med.

I JESUNAMN!

//Johanna Mikkola

1 Ellen

Vilken härlig inlägg Johanna! Jag väntar fortfarande efter "den rätte" :) Gud vet redan vem jag ska gifta med! jag får bara vänta tills det sker!

skriven
3 Sven-Roland Danielsson

Din hälsning till mig glädjer ett fruset hjärta.

Svar: Du är högt älskad och värdefull.
Mirakeltjejen

skriven
2 Sven-Roland Danielsson

Mycket intressant läsning. Ett stort varmt TACK!!!

Svar: TACK! Finns få saker som gör mig så lycklig som beröm på min blogg! :DGud välsigne dig rikligen! <3
Mirakeltjejen

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: