Senaste lektionerna av Gud:

Jag var på bio med syrran nyss, vi såg på Ice Age 4.

Jag har funderat länge på vad Paulus menar när han säger
"För den rene är allting rent"
Och nu tror jag jag förstår det lite bättre.

När jag såg på filmen så relaterar mina tankar till saker som finns inom mig.
När jag såg på stjärnorna genom 3D-glasögonen i filmen så började jag tänka
på Guds ord till Abraham "dina efterkomlingar ska vara som stjärnorna"..
så många att de inte går att räkna.

Och när jag såg en film som hette Thor eller något liknande,
led jag nästan i förväg över att behöva se på något som hade med avgudar att göra..
Men jag kände eftråt att jag fick mycket utav det, för det fanns mycket i den filmen
jag lätt kunde relatera till saker som finns inom mig så jag älskade den konstigt nog.

Jag äger ingen tv, och tycker egentligen att det är bra att undvika att mara sig med sådant.
Men kanske finns det en djup sanning i Paulus säger,
att för den rene är allting verkligen rent..
Tittar den på saker som inte är bra, så kan inte denne bli så påverkad som de andra,
då den inte tar till sig utav ondskan utan är istället emot den.

På tal om att vara "ren" fick jag för några dagar sedan höra en komplimang:
"du är den person i min omgivning som jag känner är närmast Gud"
Jag log i mitt inre, och tro eller ej, det var inget rent leende.
Det var ett "jag vet att jag är duktig-leende"
Jag bad Gud att göra mig mer ödmjuk i den frågan och dagen efter
hade jag Guds-fruktan och syndanöd!

JAG är inte duktig och kommer aldrig vara tillräcklig för Gud.
Det är en tanke som måste präntas in i alla troende.
Det är BARA tack vare Jesus jag och vi duger inför GUD!
Det är bara genom Guds nåd, som jag kan bli en helig själ.

Börjar vi tänka om oss själva att vi är duktiga,
så har vi inte förstått vad Gud gjort i våra liv riktigt.

Jag kan också dela med mig vad Gud gav mig syndanöd över...
Det var att jag är självisk.
Jag är en person som man inte tar som en självisk person, jag bryr mig väldigt mycket om andra..
Men mina böner och tankar och känslor har under senaste  tiden kretsat kring tillfredsställelse
av egna köttsliga och själsliga och kanske t.o.m andliga behov.

i frestelsens stund vill man gärna få tillfredsställa sina behov.
Men Jesus sa till sina lärjungar:
Matt 26:41  Håll er vakna och be, så att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt."

Bön är botemedlet emot frestelser.
Och botemedlet mot själviska böner är ett beslut att be för andra istället! :)

Gud vill höra vad vi vill, men handlar bönerna om ens egna behov varje gång..
Så kanske det blir som att man söker sin egen vilja och inte Guds vilja i sitt liv.

"Sök först Guds "ansikte" så ska ni få allt annat"

Mångas erfarenhet är, och det ligger nog en andlig hemlighet i det också:
När vi släpper taget, det är då vi får det vi väntade på.





Massor av kärlek //
syster Johanna Mikkola
1 Pedro Ceballos

Vissa katter är verkligen "tur"!. Att bo i ett sådant andliga klimatet när det finns så många andra som kör ensam och strider med varandra på husens taken!.

Din katt får mig att tänka på förmånen vi har att veta Jesus, medan det finns så många människor som fortfarande inte vet att de kan vara oerhört glada och dessutom fri!. Låt oss leva tillsammans Matteus 28.19-20 för alla! . Låt oss bli ett, att få världen tro.

skriven
3 Johanna M

skrev precis klart ett nytt inlägg, kolla gärna den Pedro! :)

Har ändrat färgen till en lite behagligare gul-orange nyans nu.

skriven
2 Pedro Ceballos

Den nya färgen i ditt blogg är vacker och ger ett tecken på solen som skiner i ditt hjärta.

Gud lyser igenom ditt leende...

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: