Lär dig andens-frukter på 5 minuter!

Hej! :)
Välkommen in! Jag har ett bra knep hur vi lär oss andens frukter utantill, snabbt och enkelt.

Detta är en lite barnsligare/lekfullare inlägg än vad jag brukar ha, men hoppas du finner det roande. :)
Gud har skapat helt  otroliga saker, bland dom finns frukterna med alla sina olika
unika smaker. Min personliga favorit är Sharon.

Men nu ska vi med hjälp av vanliga frukter försöka lära oss dom andliga..
Är du redo?!


Körsbären står för KÄRLEK, i kärlek måste man alltid vara minst två. Och dom är ett par.



bananen är en glad mun.... står för GLÄDJE... ok?


Päronen har som en stor mage han är fridfull.. Du kan tänka tex att det är en buddha figur..
Och inom buddismen är FRID viktigt.


Kan du dom tre hittills nu?
Vad stod körsbären för?....(läs inte bara utan svara i dina tankar!)....
Bananen?...och varför står den för det då?
Bra!.... Nu fortsätter vi!!


Ojoj.... Vattenmelonen är en stor och tung frukt...
Krävs lång tid innan den blir färdig!
Tänk vilken TÅLAMOD det krävs för den som odlar vattenmeloner..


Ok.. minns du vad körsbären betydde?
Vad betydde päronet?


Här har vi en Appelsin.. den ska stå för VÄNLIGHET
Innanför skalet har vi nämligen en grupp av klyftor.. alla ska få lika mycket plats
Och för att trivas där inne måste dom vara vänliga mot varandra!

Appelsin var alltså....(?)....

Minns du vad vattenmelonen stod för?..

Nu har vi klarat av 5 frukter..

Vad var körsbären nu igen?
Päronet?
BANANEN då??

Jätte bra! :) (speciellt om du inte gick upp för att kolla!)

nästa frukt är :
Äpple... Tänk dig till Adam och Evas tid, många kallar den förbjudna frukten för ett äpple..
(jag tror inte att det var ett äpple, men ändå)
Det står i bibeln att Eva såg att det var GOTT att äta.
1 Mos 3:6  Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av ......
egenskapen är GODHET!



Vad var Appelsinens betydelse?...
Päronets?....
Äpplets då?...

:)

Låt mig nu presentera er nästa frukt!:
Vindruvan!
Här är vindruverna tillsammans utan någon skal som appelsinklyftorna hade.
Dom kan smita iväg när dom vill..
Därför behöver detta gäng TROFASTHET!



Vad var vattenmelonens ord?...
Appelsinets?...........
Inte bara läsa! Du måste TÄNKA också.. annars funkar inte det här ok?
vindruvans då?...

:) Visst har vi det kul tillsammans här på min blogg! ;)
Nu är det 2 frukter kvar så kommer du vara en
expert på dom andligafrukterna! ;)

Kiwit... ska stå för MILDHET... kan det vara den lurviga ytan eller smaken då den är mogen
som gör att du kan se den som mild?
Det får du avgöra själv, du kanske t.o.m har någon bättre ide till varför den är mild?



här har vi iallafall en ananas. Vilket blir den sista frukten!
Ananas med sitt tuffa skal, kräver kniv för att man ska komma åt insidan.
Den är ÅTERHÅLLSAMHET, den har eller SJÄLVBEHÄRSKNING. (välj själv ord eller båda!)
Herr ananas har självbehärskning och släpper inte ut av insidan så lätt.


Vad duktig du är som läst enda hit nu!
Nu är du klar...

Upprepning!... :) Tänk nu vilka andens frukter alla frukterna stod för...!





Kunde du säga vilken egenskap varje frukt stod för?...
Klarade du det!??? :)

Men vänta lite.. :) Jag försökte lura dig.. det ska vara 9! en fattas ju. Vilken är det då?

SISTA REPETITIONEN! NU BLIR DET FINAL!
SVÅRAST! Nu blandar jag så det nästan blir som fruktsallad här... Nya bilder också!..
Tänk varje egenskap...




Vilken står för...
Mildhet?
Vilken står för.. Godhet?
Vilken för trofasthet?
Kärlek?
Självbehärskning/Återhållsamhet?
Vänlighet?
FRID? ...
Glädje?
tålamod?

HURAAAAAAAAAAA!!!! :)
Nu är vi klara.
Om du känner mig i verkligheten så kan du komma till mig och säga dom 9
egenskaperna så får du en klubba eller något om du vill! Haha

Kram på dig!  detta var ur Gal 5:22

// Johanna Mikkola
1 Jessica Jansson

Det var ju en jättebra minneslektion. Att ha något att associera till är a och o när jag ska lära mig så jag blev jätteglad. Nu kan jag Andens frukter!

skriven
2 Jeanette

Tack!

Precis den inspiration jag behövde för att leka in andens frukter i min söndagsskolgrupp, 10-13 år gamla!

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: