Vilodag är det en börda?

Hjärtligt välkommen!
Jag är en tjej som gått i söndagsskolan och ungdomskvällar, och söndagsmöten
i Pingstkyrkan, hela mitt liv.
Så sabbathen, är något helt nytt för mig.. och alla nya saker är otäcka i början. :)

Jag läste denna artikel
http://aletheia.se/2011/08/12/aletheias-grundare-darfor-firar-jag-sabbat/

Som handlar om en man som började fira sabbath.

När jag såg artikeln i tidningen Dagen, om att fler börjar fira sabbathen.
Kände jag ärligt talat en negativ känsla gentemot det.
Känns som att det skulle vara en börda.
Vi vill inte ha några "krav" och "måsten" det finns det redan gott om i vårt samhälle.
Men jag litar inte på min känsla denna gång, och ska förklara för dig..

Det är inte så, att man inte blir räddad om man inte håller sabbathen.
Så tror jag absolut inte.
Det är inte så att om man firar sabbath en helj, måste man göra det alla heljer i resten av sitt liv.

Många vill och försöker förklara att "vi klarar inte att hålla dom 10 buden, därför dog Jesus för oss"
Och därmed förklarar dom sig själva fria från buden som Gud gav för vårt bästa.

Jag vill nu, av hela mitt hjärta och med tårar i ögonen berätta...
Min kärlek för GUD... är så stor..
att de 10 budorden inte ens räcker för mig.
"Gud vad finns det mer jag kan göra för dig min SKAPARE?!"
Gud jag finns bara för att du vill att jag ska finnas..
jag tror att du har en färdig plan för mitt liv.
Älskade Gud, dina bud är inte en börda för mig, utan en glädje!
"

Har du tänkt på att innan de 10 budorden skrevs ner, hade Gud förbannat jorden för mannen..


1 Mos 3:17  Till Adam sade han: "Du lyssnade på din hustru och åt av det träd om vilket jag befallt dig: Du skall inte äta av det. Därför skall marken vara förbannad för din skull. Med möda skall du livnära dig av den så länge du lever.
18  Törne och tistel skall den bära åt dig och du skall äta av markens örter.
19  I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du, och jord skall du åter bli."

Och den här förbannelsen är fortfarande över oss.
Vi ska jobba livet ut, för att få pengar och mat.

Att Gud sedan i sin NÅD och KÄRLEK, förbjuder oss att jobba en dag.
Varför skulle vi se det som en börda?

Gud t.o.m VÄLSIGNAR de som håller sabbathen!! Läs gärna Jes 58!

Jes 58:13  Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord,
14  då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.

Jes 56:2  Välsignad är den människa som gör så, den människoson som håller fast vid det, den som tar vara på sabbaten så att han inte ohelgar den, den som avhåller sin hand från att göra något ont.
6  De främlingar som har slutit sig till HERREN och som vill tjäna honom och älska HERRENS namn, ja, som vill vara hans tjänare,
alla som tar vara på sabbaten så att de inte ohelgar den, och som håller fast vid mitt förbund,
7  dem skall jag föra till mitt heliga berg. Jag skall ge dem glädje i mitt bönehus. Deras brännoffer och slaktoffer skall bli godtagna på mitt altare. Ty mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk.


Vad säger Jesus om sabbathen?

Matt 12:8  Ty Människosonen (Jesus) är sabbatens Herre."
Alltså om vi vill fira sabbath kan vi se vad Jesus gjorde på sabbathen..

Luk 4:16  Så kom han till Nasaret, där han hade vuxit upp. På sabbaten gick han till synagogan som han brukade. Han reste sig för att läsa ur Skriften
(Vi kan alltså studera ordet...)

Matt 12:11  Han svarade dem: "Vem av er skulle inte gripa tag i sitt får och dra upp det om det faller i en grop, och det också på sabbaten?
Matt 12:12  Hur mycket mer är inte en människa värd än ett får! Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten."
(och vi kan göra gott för andra människor.. och djur)


Om hur jag firar sabbathen:
Denna lilla slutdel av mitt inlägg, kan vara en aning pinsam.
För jag vill fira sabbathen men har ingen aning om hur man kan göra.
Jag har mina ideer..
Man kan ta nattvard.
Men det är inget jag gör ensam.

Jag brukar studera bibeln, lyssna på musik som fyller mig med mer kärlek för Gud.
Jag tänder ljus. Jag dansar för GUD....
Jag spelar på min harpa ibland..

Och med tanke på vad Jesus sagt att man får göra det som är gott på sabbathen,
så brukar jag faktiskt studera Hebreiska en stund.
För GUDs ära, för jag tror att jag inte har fullföljt min uppgift i Israel,
min kallelse där som Gud lagt i mitt hjärta.

Jag vill helst inte bli dömd att någon säger
"Johanna aija baija! Du får INTE göra si eller så på sabbathen"

För jag vet, att den dagen ska jag helga till Gud,
det innebär att allt jag gör är för GUD.
Det jag gör gör jag renhjärtat och tror Gud tycker om det.

Så får det vara tills Gud ger mig till en man som kanske vet ett bättre sätt att fira sabbath på.
För bibeln lär att mannen är familjens huvud,
oavsett man vill det eller inte.
:)


Låt oss hitta den riktiga vilan, så vi kan njuta av livet med Gud.


Med kärleksfulla hälsningar// Johanna M (Glädjens dotter)
1 Maedlene Connelly

Hej Johanna M! Jag läste din blogg här om sabbaten, och jag tror att vi gör rätt om vi tar oss en titt på hur Jesus gjorde när han gick på jorden och vad han sade om ämnet. Så fortsätt att fira sabbaten i glädje och ära till vår himmelske fader! Det ända som kan vara fel i detta sammanhang är om vi gör detta av tvång och inte i tacksamhet och glädje över att få vara tjänare till vår store skapare och Gud, eftersom vi då blir lagiska. Gud älskar en glad givare, och vill inget annat än att vi kommer till honom för att vi älskar honom av egen fri vilja och inte av tvång. Var fortsatt välsignad i Jesu namn! Mvh Maedlene

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: