Kristna inlagda på psyk.

Jag blev förvånad hur många av dom inlagda på psyk egentligen är kristna!
Den största delen av patienterna är faktiskt det.
-Tror på Gud, Jesus, bär ett kors runt halsen, äger en bibel, ber..

Det är nästan lite frustrerande hur helt vanliga troende, kan plötsligt "falla dit"
Och det var inte heller så att dom på psyk, var tillfälligt deprimerade.
Det var mycket värre..
Dom var som vandrande zombies, skuggor av den dom egentligen var skapade till.

Gud, hur kunde du låta det bli så?

Jag hoppas att du redan nu förstått, att de personer måste haft en felaktig tro på Gud på något sätt.

Jag tror jag kommit på svaret nu.. Jag är 85% säker.

Det handlar om att göra tron, till något det inte är, försöka tvinga fram något som inte finns.

Bibelns största budskap är kärlek.
Men det finns människor som gör det till måsten och tvång.
"Gör du inte, lever du inte såhär.. då hamnar du i Helvetet, Gehenna!
Då är du inte längre Guds barn!"

När jag bodde i Finland, gick jag på Lestadianska möten.
Där var jag tvungen att alltid ha håret uppsatt (för en gång i tiden fanns det en ledare som "gick igång" på kvinnors utsläppta långa hår)
Jag skulle dessutom alltid ha en sjal över huvudet.
Inget smink!
Efter ungdomskvällarna åkte vi alltid hem till någon,
det hade varit en SKAM om någon av dem vi åkte till hade haft en tv!


Blir nästan arg när jag skriver detta.
vart finns kärleken i det hela??
GUD är kärleken..
så vart finns GUD i det hela?

jag är helt övetygad att GUD vill att vi gör saker för Honom för att vi ÄLSKAR Honom,
för att vi VILL! Inte för att vi MÅSTE!
Det står i Bibeln ungefär såhär "låt de syndiga fortsätta synda"
Gud vill förmedla, vill du göra synd, så kan du inte ens tvinga dig till att inte göra det.
Hans underbara nåd, visar sig även här.. 
Bara HAN kan rädda dig!



<3 / Syster Johanna
 

1 Anonym

Vem som helst kan falla dit, vare sig man är troende eller inte.

skriven
3 Johanna M

Berätta vad ni tänker och tror! :) Intressant!

skriven
5 Johanna M

Erica: Vad tror du det är som gör att vanliga kristna blir totalt psykiskt förstörda och blir inlagda på psyk?

skriven
7 Johanna M

Karl: Mina erfarenheter av tron på Gud ligger inte på det intelligenta planet utan andliga.

Vi är bara människor och kommer aldrig förstå.

skriven
9 Johanna M

Tack Jan för din kommentar.

skriven
2 Johanna M

Absolut, och orsaken kanske kan vara densamma, att man lever på ett sätt så man utsätts för att den egna personligheten blir kvävd.. Men sedan tror jag också att det kan finnas andemakter bakom i endel av fallen också.

skriven
4 Erica

Menar du att man blir psykiskt sjuk av att leva lagiskt..? Alltså, det är ju inte bra att göra det. Det låter jättehemskt det du beskriver från de där mötena. Men att man skulle bli psykiskt sjuk av det..? Nja..? :P

skriven
6 Karl M. Wilzén

Tja, om man redan tror på en osynlig allsmäktig kosmisk nallebjörn som är sin egen far och son på samma gång och som har både dött och blivit dödad för människornas synder och som dessutom har en här av magiska änglar som hjälper honom- då är steget till att tro på andra galna saker kanske inte så stort. Steget till galenskapen själv är nog inte heller så stort.

skriven
8 Jan S

Hej Johanna, intressant ämne, jag är själv uppvuxen i Jehovas vittnen och kan bekräfta det du säger, läser man bibeln med "fel glasögen" så blir budskapet fel, och höjer man då rösten och nämner det, blir man snabbt nedtryckt och har man fortfarande ork att fortsätta, så drar man undan mattan helt och vänder ryggen till än. Då är det svårt att veta vad som är upp och ner, när allt du byggt ditt liv runt helt plötsligt raseras, du måste omvärdera allt du lärt dej och börja gå utan någon som stöder dej när du faller. Jag har sett många som stannar kvar i rädsla för att förlora allt, och dom som tagit sig ut, men som är så trasiga att det tar många, många år innan dom läker, men då förknippar dom ju ofta tyvärr sina lidanden med Gud. Nu är ju det här bara Jehovas vittnen, men det är ju inte helt omöjligt att det är likadant i fler kyrkor.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: