Sjukdomar är till nytta.


En pastor fick se en dröm utav GUD..
i drömmen fick han till uppgift att stå vid ett ställe och anteckna den exakta tiden för när en person som kommer med ett kors släpper av korset.
Han fick se en man komma med ett tungt kors, som släppte den inför pastorn och kände lättnad.
GUD talade till pastorn när denne vaknat.
Människor har kors som de ska bära, för att uppfylla vissa syften.
Men det är tidsbegränsat.

---------------------------------------------------------------

Detta påminner mig om när GUD visade mig en lista en gång i en dröm,
med ord. Ord som jag inte vill dela med mig av såhär öppet..
men det var iallafall ord som var negativa, känslor som jag fick bära på.
GUD sa att det var ett straff (tuktan) över de tidigare felbeslut jag valt i livet.
Men Han gav mig också ett datum, när detta skulle vara över.
Den 20 Oktober.

Han sa dock inte vilket år.
Förra året hände det inte, detta år ja denna månad måste jag erkänna att den 20 Oktober
var en utav de värsta dagarna under året. Jag grät och beklagade mig inför en bönegrupp.
Sedan dess har jag upptäckt skillnad. något händer, men det var inte vips borta den 21:ta.
Vi får se, kanske får jag vänta ett år eller några år till.

Jag har bett till GUD att jag vill att Hans vilja ska ske i mitt liv,
hur jobbigt och plågsamt det än skulle vara för mig.
Emellanåt, tackar jag för allt detta tunga jag går igenom, de är kors i mitt liv som gör nytta.

Vi ska i detta inlägg studera om detta är bibliskt!

Vissa menar att sjukdomar och sådant inte är utav Guds vilja.
Och det menar jag också.
Vilken förälder vill vara arg och tukta sitt barn? -Hoppas ingen.

Enligt bibeln är vi i djävulens våld när vi är sjuka:

Apt 10:38  hur Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens våld, ty Gud var med honom.

Joh 5:12  Då frågade de: "Vem var det som sade åt dig att du skulle ta din bädd och gå?"
Joh 5:13  Men han som hade blivit botad visste inte vem det var. Jesus hade nämligen dragit sig undan, eftersom det var mycket folk på platsen.
Joh 5:14  Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: "Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig."

Men GUD är HÖGST MÄKTIGAST STÖRST över allt, och tillåta oss dessa saker för att vi ska bli renade,
och för att HAN ska bli förhärligad!

Rom 8:28  Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.

Otroligt bibelord, men tydligen är det så:
Bära kors för våra egna synder:
Ord 20:30  Sår som svider renar från ondska, slag renar hjärtats inre.

Heb 12:5  Ni har glömt den uppmaning ni får som söner: Min son, förakta inte Herrens tuktan och tappa inte modet, när du tuktas av honom. 

4 Mos 12:9  Och HERRENS vrede upptändes mot dem, och han lämnade dem.
12:10  När molnskyn drog sig tillbaka från tältet, se, då var Mirjam vit som snö av spetälska. Aron vände sig till Mirjam och såg att hon var spetälsk.
12:11  Då sade Aron till Mose: "O, min herre, lägg inte på oss denna synd som vi i vår dårskap har begått.
12:12  Låt henne inte bli som ett dödfött foster vars kropp är till hälften förtärd när det kommer ut ur moderlivet."
12:13  Då ropade Mose till HERREN : "O, Gud, gör henne frisk!"
12:14  HERREN svarade Mose: "Om hennes far hade spottat henne i ansiktet, skulle hon då inte ha fått skämmas i sju dagar? Håll henne därför instängd utanför lägret i sju dagar. Sedan skall hon tas emot igen."
12:15  I sju dagar hölls Mirjam instängd utanför lägret, och folket bröt inte upp förrän Mirjam hade förts tillbaka.

Bära sjukdom (kors) för andras skull:
Joh 9:2  Hans lärjungar frågade: "Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?"
Joh 9:3  Jesus svarade: "Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.

Bära kors för att bli prövad:
1Pe 1:6  Gläd er därför, om ni nu en kort tid måste utstå prövningar av olika slag.
1Pe 1:7  Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig.

GUD använder andar och människor för att straffa de som gör ont:
1Pe 2:13  Underordna er varje myndighet för Herrens skull, det må gälla kejsaren som högste härskare
1Pe 2:14  eller landshövdingarna, som är utsända av honom för att straffa dem som gör det onda och hedra dem som gör det goda.
1Pe 2:15  Ty det är Guds vilja att ni genom att göra gott skall tysta munnen på oförståndiga och okunniga människor.
1Pe 2:16  Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för att göra det onda utan för att tjäna Gud.

Vem är den människa som inte felar? Ingen, därav kommer ingen undan.

Heb 12:11  För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.

------------------------------------
En man bad till HERREN att ta bort hans astma och en annan sjukdom.
GUD svarade: Jag kan ta bort dina sjukdomar, men då kommer inte jag att kunna bli lika förhärligad genom dig.

Vi kan se att detta inte går emot bibeln:
2Co 12:10  Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.


Återigen: sjukdomar (och kors av andra slag) är inte Guds ursprungliga vilja, men det är inte heller synden i oss.
Tydligen så är det det mest kärleksfulla GUD kan göra oss i vissa lägen.
För att rädda oss från helvetet och leda oss till att bli den vi är menade att vara.

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3  <3 <3 <3


//Johanna Mikkola
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: