Kärleksskola "Mer kärlek i kyrkor" del 1

Är du med i en församling?
Vill du sprida Guds kärlek omkring dig?

De här lektionerna borde vara oblikatorisk för kristna. ;)

Målet är att alla ska känna sammhörighet, känna sig sedda och
accepterade.


Människor, de är väll inte män utan skor?
...
Är kärleken äkta oss kristna emellan,
eller är vi duktiga att imitera?


När vi kommer in på ett möte i kyrkan, eller egentligen vart som helst,
men i kyrkan borde det alltid vara såhär:

Oavsett man känner den man sätter sig bredvid kan man hälsa på den,
om man är försenad och inte kan prata kan man nicka till med ett leende.

Alla människor känns inte intressanta för oss och det är falskt att börja ställa ingående frågor
fastän man inte bryr sig om svaren..
Det är faktiskt snarare sårande.
Se till att nästa gång du frågar någon "hur mår du?"
Var beredd på det mest negativa mående och räkna alltid med ett långt svar.

Jag svarade en gång att jag inte mådde bra, sedan dess undvek personen mig,
och har nog aldrig mer frågat mig om hur jag mår sedan dess. Tyvärr.

Vad ska man göra om någon svarar med att denne inte mår bra?
Lyssna,
syäll gärna frågor för att visa att du verkligen hörde det denne sa.
erbjud denne förbön!
Fråga om det finns något du kan göra för denne!


Uppmärksamma personer som ser ensamma och/eller nedstämda ut.
Bara det att en enda person visar att "jag ser dig"
kan ge den ensamme och nedstämda mycket glädje och hopp.
Erbjud denne att följa med dig.

I En kyrka borde ensamhet vara olagligt!
Vi ska vara fyllda utav Guds kärlek.
Guds kärlek är utåtriktad och tänker på "den andres bästa" först.

Hälsa alltid nya ansikten välkomna! <3

Efter mötet kan du följa gamlingar till bussen eller gå med dem ändå till sina hem.

Kramar är något de flesta uppskattar mer än vad man kan visa,
man känner sig sedd och omtyckt.
En person man inte tycker om vill man inte komma nära,
med kramar krossar man oron att inte vara sedd och omtyckt,
man känner sig accepterad in i "gänget".

Bli inte stött av personerna som inte tittar dig i ögonen,
aldrig ger dig en chans visa att du tycker om dom och är intresserad av dom,
ge inte upp.
De personer som är mest inåtvända är de som behöver mest kärlek.
De kan ha stängt av sig för omvärlden för besvikelse för att man inte blivit bekräftad,
de kan ha varit med om jobbiga saker och bara orkar inte själv ta intiativ.

Om du uppmärksammar att någon person slutar komma på möterna,
ta reda på varför.
Det är det mäst kärleksfulla du kan göra.

Om man är nära bekant med någon som lämnar mötet mitt i,
ska man ta reda på varför den gått mitt i.
Det kan mycket möjligt vara att den inte mår bra på något sätt,
kanske sas det någonnting som gjorde ont i personen.

Även om personen bara ska till tandläkaren, så har du iaf visat att
personen är sedd och att du bryr dig om denne.



Det finns ingen människa som mår sämre utav kärlek!
Komien snälla rara, älskade medmänniskor!

Vi behöver inte berätta att vi är kristna,
visa det istället!
Du behöver inte säga "jag älskar dig"
handlingar väger mycket tyngre än ord,
visa det istället!

Jag  är trött av behandlingen vi har av alla i församlingarna.

Än en gång, sluta upp med denna falska "hej hur är det"
om du inte har tid att lyssna till svaret. :)



vidare till del 2:
http://mirakeltjejen.blogg.se/2012/may/karleksskola-mer-karlek-i-kyrkor-del-2.html


<3 <3 <3 <3

//Johanna Mikkola




1 Pedro Ceballos

Jag tror att problemet ligger i det faktum att de kulturella värden som driver oss att vara kall och avlägsen, utan att bry oss om andra. Det faktum är att närma sig till främlingar och behandla dem kan anses vara onormal. Dessutom vår sociala kultur lär oss att visning av känslor och behov är förnedrande. I alla sätt vi måste upprätthålla en bild av självförsörjning och respektera även om vi gråter inuti. Naturligtvis kommer om vi misslyckas med att erkänna våra egna behov, vi kommer inte att vara duktig för att lyssna till andras behov heller. Det vill säga, kanske att det finns människor som är medlem av en kyrka och ändå vägrar att lyssna till någon som behöver att bli vän med någon. Sedan kommer sårande frasen: "Jag har inte tid eller stark eller vilja eller intresse att höra från dig. Jag brukar inte prata med främlingar och att hitta dig här har blev redan alltför mycket."

"Perfect" - då vi skulle svara- "Jag ser att du mycket tala om Kristus, men du lukta väldigt lite av Honom and väldig mycket av dig själv".

Också : "Jag förstår. Du kan bara ge mig vad du har av Kristus dig själv."

Den enda lösningen att ta bort formella kristendomen och en rent teoretisk kärleken är att blir inflammerad i kärlek genom den Helige Ande.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: