Det räcker inte med att tro på Jesus för att bli räddad.

Gud är god, Han är kärleksfull och nådig.
Hans vilja är att ALLA människor ska bli räddade.
Jesus dog på korset för alla folkslag.
Men räcker det med att säga att man tror på Jesus?

Det är väldigt lockande att säga att
"det räcker med att tro på Jesus, Gud sköter resten"

Men sanningen är att det finns även kristna som hamnar i helvetet.
Det är en smärtsam sanning.

Ordet TRO har tappat sitt ursprungliga innebörd, då den på andra språk
b.la mitt modersmål Finskan, innebär att LYDA.
Ser du skillnaden?

Om vi går ut med att det räcker med att tro för att bli rättfärdig inför Gud,
då kan ju vi allihoppa fortsätta att synda.
Men om vi däremot tror i den bemärkelsen att vi lyssnar och lyder
då kan vi vara trygga i frälsningsfrågan.

Jak 2:19  Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar.

Vi själva väljer om vi vill ha Jesus som vår Herre och lyda honom

Matt 7:21  Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.


Vad jag tror menas med att Jesus dog för våra synder:
Allt vi gör, säger, skiver på Facebook, känner håller Gud koll på
och eftersom han är rättfärdig så måste alla felen rättas till och straffas.
Ändå får vi inte fortsätta synda:

1Ti 2:15  Men hon skall bli frälst .... om hon fortsätter att leva ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. Det ordet är tillförlitligt.

Jak 2:17  Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.

1Jn 2:6  Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.

Ibland kan vi bli oroliga att vi duger för Gud, att Han ser något synd i oss som
vi själva har svårt att komma loss ur, eller något som vi själva kanske inte ens insett är synd i våra liv.
Det är nyttigt att pröva sig själv!

Gal 6:4  Var och en skall pröva sina egna gärningar. Han behåller då för sig själv det som är värt att vara stolt över och jämför sig inte med andra.



Alla som blir räddade blir räddade utav Guds nåd,
det betyder inte att vissa människor fick inte del utav Guds nåd och andra inte.
Utan alla människor har fått chansen men vissa väljer bort den och satan stjäl kärnan som har lagts i vissas hjärtan.

Eph 2:8  Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det,
Eph 2:9  inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig

Vi som väljer att ha Jesus som vår Herre kommer förmodligen upptäcka att
det är inte lätt att vara honom till behag alla gånger.
Vissa av oss kan ha andliga bindningar och utsättas för andra typer utav prövningar
Därför är det så vackert med kunskapen om att Gud är vår pappa och vill hjälpa oss
bli fri det som är svårt att komma loss ur.

2Th 2:13  Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen.

1Th 5:23  Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.

1Pe 1:2  Ni är av Gud, Fadern, förutbestämda till att helgas genom Anden, så att ni lyder och blir bestänkta med Jesu Kristi blod. Må nåd och frid i allt rikligare mått komma er till del.

Hur vet jag att jag kommer att bli frälst?
Jag kan (kanske tack och lov) inte veta det, skulle vi veta det skulle vi sluta kämpa för det.
Det skulle förmodligen leda till att flera av oss skulle bli högmodiga,
och börja krympa i vår utveckling mot att bli helgade.

1Ti 6:12  Kämpa trons goda kamp, sök att vinna det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till genom att inför många vittnen avlägga den goda bekännelsen.

Upp 3:2  Vakna upp och håll dig vaken och stärk det som är kvar och som var nära att dö. Ty jag har inte funnit att dina gärningar är fullkomliga inför min Gud.

Vill avsluta med denna mäktiga bibelvers:

Psa 34:18  (34:19) HERREN är nära dem som har ett förkrossat hjärta och frälsar dem som har en bedrövad ande.





Gud, Abba fader!
Jag ber dig att du ska påverka vår vilja efter din vilja,
led våra steg efter ditt behag.
Hjälp oss i det som tynger och binder oss
Rädda oss.
Tack för din nåd och din kärlek! <3
Jag ber dig Gud att beskydda min blogg att den innehåller andligt friskt budskap,
och tack Helige Anden att du är med mig när jag skriver,
och med mina läsare och öppnar upp nya saker för dom när de läser ditt ord.


//Johanna Mikkola
1 Pedro Ceballos

Det är ett nöje att läsa alla dina intressanta inlägg. De ger oss möjlighet att tänka så många viktiga saker i perspektiv av Guds Ord.

Det är sant vad du säger. Att tro på Gud är inte tillräckligt. Vi måste göra Hans vilja också!. Inte alla som säger: "Herre, Herre" kommer att ingå i Himmelriket. Många som gör underverk i Jesu namn kommer också att fördömas, eftersom de sätter sig i centrum istället för att låta den ledande rollen till Jesus ...

Med Jesus alltid i centrum av ditt liv, med Honom alltid som din första och viktigaste kärlek, fråga Honom för den Helige Ande så att han skall döpa dig på ett speciellt sätt. Tillsammans med den Helige Ande allt annat kommer att läggas, även önskan i ditt hjärta att du inte vågar även fråga.

Även när du och jag och många andra har olika modersmål, är vi alla tillsammans i samma språk av gudomlig kärlek och tron genom den Helige Ande. Det var därför alla folken kunde förstå varandra i den första dagen av ära när Guds Ande kom över apostlarna.

Svenskt är idag det språk i vilken vi kan dela våra erfarenheter av Gud. Jag drömmer om Sverige också som den mark på vilken Jesus kommer igen på himlens skyar...

Får inte trött av att vara en andlig generator av Gudomlig kärlek.

Johanna, vara säker på att Gud älskar dig väldigt mycket.

Gud välsigne er alla. Pedro.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: