Själens sårbarhet.

Jag fick någon typ utav uppenbarelse av hur sårbar en människas själ är.
En kropp som tar emot slag och sparkar får märken och sår i köttet, som oftast
återställs efter ett tag.
När det gäller själen så handlar det om ord som riktas mot vår själ (mot oss som person)
dessa river och göra djupa sår i oss som inte lika fort och enkelt blir återställda,
i många fall blir dom aldrig helade.

Ord har en sådan FARLIG kraft!

Själen är den känsligaste delen utav oss, den intimaste och personligaste delen.
Jag skulle inte bli förvånad om Guds Ande, Helige Anden räknas på något vis till Guds själ
för Fadern och sonen får man håna. Men den som hånar Guds Ande får aldrig förlåtelse.

Jag skulle säga att människans farligaste vapen är ORD,
med våra ord kan vi förstöra en människas liv.
Och utefter vad vi säger kommer vi också dömas inför tronen, för alla våra ord blir nedskrivna.

Ett "nej" i fel läge.. Kan vara lika allvarligt som att säga "Nej" till att hjälpa Jesus.

Matt 25:45  Då skall han svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.

Hela frälsningfrågan kan hänga på våra ord:
Rom 10:9  Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.

Ord kan komma ut i flera former,
för döva kommer orden i form utav tecken-språk.
och även vi har ett tecken-språk som används när vi skriver och läser.
Det är också ORD.

Du har fått makt att genom ord både förbanna och välsigna andra människor.
Vi kan med ord såra men även hjälpa till andra människors sårs helande.

Har du tänkt på att vi människor ofta pratar annorlunda mot små-barn och djur än vad vi gör mot varandra?
Djur och bebisar kan inte såra oss på det sättet, så vi vågar "sjunka ner" till deras nivå.
Medan vi intar oss en lite tuffare attityd mot vuxna, för att skydda våra själar från hårda ord.

Jag vill att vi allihoppa strävar efter att använda ord på ett så snällt och kärleksfullt sätt som bara är möjligt.
Iställetför att skriva arga anklagande ord med stora utropstecken (för att skydda sin själ) är det bättre att säga
vad man känner:
"-Det du säger just nu gör ont i mig, jag vill inte att du pratar så mot mig."
Ändrar man inte kraften i sina ord, sitt vapen, så blir det onödigt många sår och skador i bådas själar.




En själ som fått många sår, blir som ett ärr; det blir extra mycket hud på den platsen där såret skapats
och man blir mindre känslig just där.
En människa med riktigt hård och tuff attityd är ofta den mest skadade själen.
Den känslokalla råa människan är en trasig själ.

Det är okej att bli arg, men välj dina ord väl innan du släpper ut dom!



Tack min älskade Jesus för detta inlägg,
tack för att du lärt mig om själars känslighet och hjälper mig att använda mina ord på ett sådant vis
som är dig till behag. Hjälp mig att inte vara så stolt att jag inte kan säga fina saker till andra människor,
erkänna att jag tycker om dom och berömma dom ofta.
Gud, tack för människor omkring mig som använder sina ord på rätt sätt när de talar med mig,
så att jag inte behöver känna mig sårad.
Utan att all tillrättavisning sker i kärlekens ande.


Tack för att du läste! //Johanna Mikkola



<3







































1 Francisco

Jag tycker om ditt inläg Johanna som är så djup och välsignar oss alla läsare.



Varenda en av oss brukar ha kommunikation med folket, Det är mycket viktigt vad vi säger till dem, därför att med orden förmedlar våra meningar som kommer från hjärtat.



Vi har fått makt att genom ord både förbanna och välsigna andra människor.



Det stor på Ordspråksboken 12: 17-18:

17 Den ärlige talar sanning, ett falskt vittne bedrar

18 Ord från en tanklös kan hugga som svärd,

de visas tunga ger läkedom.



/Gud välsigne dig!!



skriven
3 Ed

Tack för detta blogg-inlägg. :)

skriven
2 Johanna M

Tack ska du ha min käre broder!

Bibelstället du gav satt verkligen på sin plats! :)

Tack för att du läser på min blogg.

skriven
4 Pedro Ceballos

Användningen av ord är det faktiskt en viktig fråga. Det finns många fall där människor blir allvarligt skadad av ord sedan deras barndom och drabbas av dessa sår även om de har nått vuxen ålder. Det blir en fråga för inre helande tjänst!!!. Ibland man vet aldrig hur mycket bra eller smärta man orsakar med ord, och det är därför vi bör lämna vårt ordalydelse till Jesus för Han ger oss sin sinne och känslor för att Han göra oss riktiga kanaler för Hans närvaro och välsignelse. Mvh. Pedro

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: