Guds fel, eller mitt eget?

Jag tror den vanligaste frågan Gud får höra är:
"-Varför?!"

Har du något i ditt liv som du är missnöjd med just idag och undrar varför det är så?

Vi människor är ju sådana att vi vill jämt skylla ifrån oss,
och Gud är ju den allsmäktige som har det största ansvaret,
så vi riktar ofta vår missnöjdhet mot Honom.
Men ofta är det hos oss själva som det verkliga problemet sitter.
Här är något exempel på vad det kan vara och HUR det går att lösas! :)

Detta kan bli väldigt hårda bibelord, men desto mer nåd och kärlek kommer du att få,
när du tar emot dessa!

Finns det något i mig som hindrar Gud från att "höra" min bön?


(Gud hör allt, men någonting kan vara ivägen för att Han ska kunna/vilja svara på den)

1Pe 3:12  Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner. Men Herrens ansikte är vänt emot dem som gör det onda.

Pro 28:9  Om någon vänder bort sitt öra och ej vill höra lagen, då är också hans bön en styggelse.

1Pe 3:7  På samma sätt skall ni män leva förståndigt tillsammans med era hustrur som är det svagare kärlet. Visa dem aktning som medarvingar till livets nåd, så att era böner inte blir hindrade.

Varför är jag sjuk/varför råkade jag ut för en olycka?

Sjukdomar och smittor är världen full utav, vi är så vana vid det att vi inte längre tänker på att
Gud använder sig utav sjukdomar och olyckor som straff för oss.
Inte en basill kan röra mig utan att Gud tillåter det!
(vilken förtröstan jag har på Gud va? :D)

Deu 32:39  Se nu, jag, jag är Gud, det finns ingen Gud vid sidan av mig. Jag dödar och jag gör levande, jag slår och jag helar. Ingen kan rädda ur min hand.

Exo 15:26  Han sade: "Om du hör HERRENS, din Guds, röst och noga lyssnar till hans bud och håller alla hans stadgar, skall jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på egyptierna, ty jag är HERREN, din läkare.

1Co 11:30  Därför finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är insomnade.
1Co 11:31  Om vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda.
1Co 11:32  Men när vi döms fostras vi av Herren, för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.

Men ibland använder sig Gud utav sjukdomar även för att förhärliga sig själv:
Joh 9:2  Hans lärjungar frågade: "Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?"
Joh 9:3  Jesus svarade: "Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.


Gud kan "lessna" på oss och utlämna oss åt våra egna känslor och tankar:


2Ch 25:8  Men gå du åstad! Grip dig an verket och gå frimodigt ut i striden. Gud skall annars låta dig falla för fienden, ty hos Gud finns kraft både att hjälpa och att stjälpa."


Rom 1:23  De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.
Rom 1:24  Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar.

Rom 1:25  De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Rom 1:26  Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga.

Det finns tusentals saker som kan plåga oss,
det kan vara dåligt självförtroende, olycklig kärlek, självmordstankar, självförakt,
onaturliga sexuella fantasier,  hat, rädsla, ångest m.m
och i alla dessa finns det en gräns när vi gått över den gränsen så sitter vi FAST i det
vi har problem med. Det gäller att säga NEJ i sitt inre varje gång det kommer
sådana negativa och dåliga tankar inom oss.. och fort tänka på något annat.
Accepterar man tankarna och låter dom växa så kan man säga att man
blir utlämnad till dom.

---------------------------------------------------------
Jag har varit så fast man bara kan bli, problemet blev till ett beroende som växte sig
större en vad jag själv är! (rent känslomässigt)
Jag var som inlindad i det som en boa-orm som kramar ihjäl livet på sina byten, så att jag inte ens kunde röra på mig. (försöker måla upp en bild hur det kändes inom mig)

Mina vänner bad för mig och jag ställde mig själv frågan:
vill jag verkligen bli fri? (man själv är ju orsaken till att man är fast)
NEJ NEJ ABSOLUT INTE! Jag kan och vill inte! Tänkte jag,
men innerst inne i mig fans en liten ljusglimt som sa:
"Gud jag vill ändå att din vilja ske och inte min"
Och jag blev fri.
"Ormen" släppte mig, jag kände det, men den är omkring mig och vill binda mig igen.
Jag måste hålla koll på den, och litar på Guds hjälp i detta.
--------------------------------------------------------------



Men tiden kan vi tröttna och ändra på oss och bli fria!!!!

Gud du min riktiga pappa,
jag tackar för att du genom ordet har uppenbarat dessa sanningar för oss.
Jag ber nu att vi ska ta tillvara på dessa så att vi med denna kunskap
får det lättare att motstå djävulens fällor,
och komma närmare dig.

//
Glädjensdotter
Johanna M
1 Pedro Ceballos

Jag är glad att känna någon för vilken helighet är den bästa skatten över hela världen. Vara säker på mina böner. Gå på och aldrig bestörtning!. Pedro

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: