ILSKA "- Bli arga men synda inte!..."

Det är ett lustigt påhitt av Gud med känslor,
speciellt skrattet är en mycket märklig reaktion som kan framkallas av en "idre" kittling.

Precis som med humorn, att den varierar från person till person..
Det en person kan tycka är väldigt roligt, kan en annan bli irriterad över.

Jag har tex en vän som tycker det är roligt med skämt om partners som är
trötta på varandra.
Allt beror på våra erfarenheter hur vi ser på saker och ting,
han tycker det är jätte kul när dom säger att dom vill skilja sig och sådant
(så låter det i mina öron) medan jag blir ledsen och irriterad.

Så kan det också variera stort på vad vi blir arga på.
Min pappa blev arg när jag i någon slags trots öppnade alla skåpluckor i köket, när jag var sur
i tonåren.
Han blir nästintill aldrig arg, men då blev han arg.

Jesus blev arg när människorna sålde saker i templet..

Att bli arg är en naturlig reaktion,
ett sätt att visa att "nu har det gått för långt, nu räcker det"
och  "det där du sa/gjorde gjorde jätte ont i mig."

Vi alla måste öva på att bli mogna i vår sätt att hantera ilska.
För det är inte fel att bli arg.
"Bli arga men synda inte" Jag vet inte vad Paulus tänkte på när han tänkte på
att man inte ska synda när man är arg.
Kanske tänkte han på det mest extrema, att döda någon.
Det var vad han själv höll på med i sin ilska mot kristna, från början.

Från omogen till mogen ilske-hantering:

1.)
Passiv-aggression:
I en familj där man inte får vara arg,eller lärt sig att vara det kommer ilskan ut i passiv form.
Passiv aggressivitet. Det är när man gör handlingar i trots för att ge igen.
Man kankse iggnonerar en person, eller har en otrevlig attityd mot denne alla gånger man ses.
Denna form utav ilska är den svåraste att rätta till då det blivit en livsvana.


2.) Raseriutbrott:

Personen blir våldsam, tar sönder saker och kan bli handbegriplig.
Denna form utav ilska är lättare att utveckla till bättre hantering.
Personens ilska går utöver allt och alla i närheten.

3.) Verbal misshandel:

Personen blir inte fysiskt våldsam men har våldsamma ord,
kränkande, förnedrande, personen svär och skriker.

Matt 5:22  Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

För er som fastnade för att "den som är vred på sin broder"
kan vi kolla i en mer pålitlig version (NKJ):

Mat 5:22  But I say unto you, That whosoever is angry with his brother without a cause shall be in danger of the judgment: and whosoever shall say to his brother, Raca, shall be in danger of the council: but whosoever shall say, Thou fool, shall be in danger of hell fire.



4.) Kärleksfull ilska:

Det bästa sättet att bli arg är att rikta sin ilska mot personen som man är arg på
och på ett så behäskat sätt som möjligt prata ut sina åsikter.

Om jag får ett raseriutbrott, så tappar människorna förtoendet för mig.
"Hon kan ju plötsligt bli helt galen!"

Men om jag med sorg i ögonen säger med allvar i rösten
"Nu får det räcka!!"
Så tror jag att det jag har på hjärtat tas emot på med mer allvar.


Pro 27:5  Öppen tillrättavisning är bättre än kärlek som hålls dold.




Hur man själv ska hantera någon som är arg:

Pro 15:1  Ett mjukt svar stillar vrede, ord som sårar väcker harm.


Psa 141:5  Om en rättfärdig slår mig, är det av kärlek, bestraffar han mig, är det som olja på huvudet, mitt huvud skall inte avvisa det. Men jag skall fortsätta att be mot dem som handlar illa.



Kärleksfulla hälsningar
från din syster // Johanna Mikkola


(viss information taget ur boken "Din tonåring behöver dig" Av Ross Campell)
1 Pedro Ceballos

Kära syster Johanna och vänner: Ha en lycklig nationaldag!.

Gud välsigne Sverige. Låt oss be idag tillsammans för ett land så älskad av Gud.

Med kärleksfulla känslor, oavsett avståndet.

Pedro

skriven
3 hetan

Jag tror, att just det att inte säga arga nedvärderande ord till den andre, när man blir arg, är det att man blir arg men syndar inte.



Det att man man behärskar sitt hjärta och själ i all med Gd

skriven
2 Pedro Ceballos

Detta är verkligen ett viktigt ämne för inre helande. En viktig fråga för att slutföra denna väl exponerad inlägg om ilska är den ilska som riktas inåt för att inte ha element att umgås det. Med tanke på missbruk av starkare och oförmåga att svara, självdestruktiva och själv-skadevållande beteenden genereras, som kan dras från barndom till vuxen ålder. Många av de antisociala beteenden en vuxen kan ha, det varit inkuberas under barndomen och är relaterade till en brist av den nödvändiga föräldrautbildning i hemmet att lära sig att ta itu med ilska. Vanligtvis föräldrar inte ens kan ge denna undervisning, eftersom de själva inte har fått det. I moderna västerländska samhällen vi inte lärs ut att ta itu med ilska eller andra känslor och denna brist på pedagogik för känslomässiga frågor leder till misslyckande att många individer som genom sina naturliga egenskaper, borde ha varit lysande. Detta är inte bara ett ämne för psykologi, men också för en hel få handledning baserad på den dagliga gemenskap med Gud.

skriven
4 Johanna M

Ja, mycket möjligt! Tack för den tanken Hetan

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: