Missionsresa till Kenya 2012

Igår kom jag hem till Sverige, och Sundsvall från missionsresa till Kenya. (inlägg under arbete ej klar än)
Klockan är 13:20 och har ganska nyligen vaknat upp........
Förutom att jag vaknade vid 7 och började be en timme.
Vi har under 3 veckors tid klivit upp vid den tiden och bett
och den rutinen går inte att stänga av precis.
Vilket egentligen bara är bra!

Den största skillnaden på mig efter resan är att jag lärt känna mig själv och min kallelse bättre.
En dörr har öppnats för mig till att hitta min rätta identitet i Jesus.
För utan honom är vi inte oss själva.

Jag åkte till Kenya med 7 personer den 11/6
(Simon Johansson, Matilda Alenius, Johanna Englund, Maria Sjödin, Jonathan Sandgren, Nicklas Nylander och jag.)

Vi är mellan 16-26 år.

Under hela resan upplevde jag en övernaturlig frid vila över mig och gruppen.
Det är lätt att man känner en viss obekvämlighet när man kommer till helt nya ställen,
men friden fick mig att känna mig som hemma.

Vår största uppgift var att berätta om Jesus för människorna där.
Till skillnad från hur det är här i Sverige så tror alla på Gud i Kenya.
Men alla har inte samma Gud.

Vi besökte kyrkor
.. mest för att besöka dom bara.. men var och en utav oss fick dela med sig det de ville ur bibeln.
Jag kände att det var en lite besvärlig uppgift, då de redan har en bibel och var kristna.
För att jag kommer till dem ändå från Sverige för att dela med mig någonting vettigt, krävdes det
enligt mig något riktigt vettigt.

Vi hade något som heter "house to house out-reach"
vilket innebär att vi delade upp oss i mindre grupper och gick ut och hälsade på i husen (hyddorna).
Varje grupp hade med sin en afrikan som kunde språket som talades i byn, som kunde tolka för oss.
Det finns många olika stammar i Kenya och de flesta av dom har sitt eget språk.

Vi blev hjärtligt mottagna av personerna som var vid hyddorna.
Mötte några gånger kvinnor som inte tyckte om vita människor, men även de lät ändå oss tala.

De flesta människor trodde på Jesus, så vi delade med oss något uppmuntrande och bad för dem bara.
Många var katoliker, vilket krånglade till det lite.
Mariadyrkan är avgudadyrkan.

Vi bad för de som var sjuka i hemmen, och de flesta blev helade och friska.
Blinda såg bättre, en lam kvinna kunde börja gå igen ... m.m

Vi hade lite gatuevangelisation
också, då jag fick börja med att ställa mig på en sten eller bord och
högljutt börja kalla människor till frälsning.

Det krävs en viss galenhet för att kunna göra något sådant.

Jag har en sådan själ som trivs med dramatik.. jag vill ha drastiska förändringar och spänning omkring mig.
Att stå där och helhjärtat med tårar i ögonen berätta om allvaret med frälsningen,
passade mig perfekt.

Jag älskar att bära ett andligt svärd i handen och slåss mot allt som inte är efter Guds vilja,
som inte är min Herre till behag.

När vi stod och evangeliserade på gatorna så blev människor frälsta.
Vi åkte ut och döpte dom och såg till så att dom hittade kristna att växa vidare med i sin frälsning!

........ Det blev lite motstånd emellanåt.

Johanna fick Malaria, jag fick något som heter Tyfoid-feber och Nicklas fick båda två sjukdomarna.
Förmodligen var det vattnet jag fick det av.
Inte för att vi drack deras vatten, men jag kan ha råkat svälja lite då jag var och simmade i en sjö,
eller vid något annat tillfälle.

Jag kände ofta hur en eller två andemakter som finns omkring mig attackerade,
även de andra deltagarna blev andligt attackerade emellanåt.

Bilen fick problem och vi fick stanna, men det resuterade i att människor tog emot Jesus,
då afrikaner kom och var nyfikna och ville se oss och lyssna på oss när vi klev ur bilen.

Det var en väldigt undebar men ansträngande resa.
Självklart inte min sista! <3



Alla vi 7 med afrikaner:


Besöker en kvinna i en hydda i Lodvar:


Besöker ett barnhem, de fick kläder utav oss:


Vi ber för en liten flicka med malaria under ett hydd-besök:



Vi hälsade på en "katolsk" flickskola där många flickor blev friska och befriade från andar:


En get vi fick i gåva av en man som blev helad:



jag leker med några barn under tiden bilen lagas:


Afrikansk toalett (utedass utan toalettstol) , man placerar en fot på varsin sida av hålet o kissar o bajsar ner i hålet, toalettpapper fick man ta med sig själv:




naturbilder:




en by med affärer:


ETT LEJON i ett naturreservat! :)



Det var lite från resan! :)
Tack för att du kikade in!


// Johanna Mikkola
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: