Är det omöjligt att vara i ett lyckligt äktenskap?

Skilsmässa har blivit en så naturlig del av det svenska äktenskapslivet,
så alla borde räkna med det.

När vi friar borde vi istället för "Vill du gifta dig med mig?" säga:
"Vill du vara gift med mig ett tag?
Vi kan vara gifta en sådär 5-10 år, sen kommer jag säkert att tröttna på dig.."

Efter ett tag börjar man ta sin partner så självklart att man slutar anstänga sig, man slutar kämpa för att vinna den andres hjärta.. För man har den ändå redan.

-----------------------------------------------

Jag gjorde ett fruktansvärt misstag en gång, och gifte mig med en alkohol och narkotikamissbrukare.
De perioder då han var nykter och hade jobb, så var han arbetsnarkoman.
Jag var såå förälskad i honom, och han var kristen så GUD skulle säkert befria honom någongång..
tänkte jag.

Gud visade en kvinnlig profet en syn, innan vi gifte oss, som varnade mig för att bli ihop med denne man.
Men jag var ju så "kär"

I början var förhållandet spännande men senare blev jag olycklig, vi levde inte ett liv tillsammans
utan två olika liv pararellt.
Alkohol och droger var långt mycket viktigare än en jag.
Min längtan efter hans kärlek och uppmärksamhet kom oftast upp i bråk form, och gav inga resultat.
Full utav onda andemakter, var han nära på att döda mig några gånger.

Jag hade gett mig in på något som jag var tvungen att genomlida resten av mitt liv...

-------------------------------------------------------------

1Co 7:10  De gifta ger jag en befallning som inte är min utan Herrens: En hustru får inte skilja sig från sin man -
1Co 7:11  skiljer hon sig skall hon förbli ogift eller försona sig med sin man - och en man får inte överge sin hustru.

Jesus ord om skilsmässa:

Mar 10:4  De sade: "Mose har tillåtit att mannen skriver skilsmässobrev och skiljer sig."
Mar 10:5  Då sade Jesus till dem: "Därför att era hjärtan är så hårda gav han er den föreskriften.
Mar 10:6  Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna.
Mar 10:7  Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru,
Mar 10:8  och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött.
Mar 10:9  Vad Gud har fogat samman, skall människan inte skilja åt."
Mar 10:10  När de hade kommit hem igen frågade lärjungarna honom om detta.
Mar 10:11  Han svarade dem: "Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan kvinna, han begår äktenskapsbrott mot henne.
Mar 10:12  Och om hon skiljer sig från sin man och gifter om sig, begår hon äktenskapsbrott."


Paulus förespråkar att förbli ogift:

1Co 7:27  Är du bunden vid en hustru, försök då inte att bli fri. Är du inte bunden, så försök inte att få hustru.
1Co 7:28  Men även om du gifter dig syndar du inte, och om en ogift kvinna gifter sig syndar hon inte. Sådana kommer dock att få utstå lidanden, och jag vill skona er.
1Co 7:29  Men det säger jag er, bröder: Tiden är kort. Även de som har en hustru skall nu leva som om de ingen hade,
1Co 7:30  och de som gråter som om de inte grät, de som gläder sig som om de inte gladde sig, de som köper något som om de inte kunde behålla det,
1Co 7:31  och de som använder sig av den här världen som om de inte fick ut något av den. Ty världen, sådan den är, går mot sin undergång,
1Co 7:32  och jag vill att ni skall vara fria från bekymmer. Den ogifte är angelägen om det som tillhör Herren, hur han skall göra som Herren vill.
1Co 7:33  Den gifte är angelägen om det som tillhör världen, hur han skall vara sin hustru till lags,
1Co 7:34  och så blir han splittrad. Den ogifta kvinnan, jungfrun, tänker på det som tillhör Herren, att hon skall vara helig både till kropp och själ, men den gifta kvinnan tänker på det som tillhör världen, hur hon skall vara sin man till lags.
1Co 7:35  Detta säger jag för ert eget bästa, inte för att snärja er, utan för att ni skall leva anständigt och stadigt hålla er till Herren och inte slitas hit och dit.
1Co 7:36  Men om någon tror sig handla orätt mot sin ogifta dotter som är giftasvuxen och vill gifta sig, då skall han göra henne till viljes. Han syndar inte. Låt dem gifta sig.
1Co 7:37  Den däremot som är fast i sitt sinne och inte står under tvång, utan kan handla fritt efter sin egen vilja och har föresatt sig att låta sin dotter förbli ogift, han gör något som är bra.
1Co 7:38  Alltså: den som gifter bort sin ogifta dotter gör något bra, och den som inte gifter bort henne gör något som är ännu bättre.
1Co 7:39  En hustru är bunden så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri att gifta om sig med vem hon vill, bara det sker i Herren.
1Co 7:40  Men lyckligare är hon om hon förblir som hon är. Det är min mening, och jag tror att också jag har Guds Ande.



År 2007 så skiljde sig min man från mig.
Jag kände inte sorg över skilsmässan, tvärtom.
Men med åren har jag kännt att mitt hjärta fortfarande är bundet till honom.

Jag har gråtit medans jag skrivit detta inlägg, för att Guds ord säger att jag inte får ta mig en ny..
förrens mitt ex har dött.
Guds vilja är mig så viktigt att jag trots min livsfarliga äktenskap inte vågade ta skilsmässa av fruktan för Gud.


ÄR DET OMÖJLIGT MED LYCKLIGA ÄKTENSKAP?
Det tror jag inte.
Om båda rent naturligt har personliga egenskaper som får den ene att känna sig sädd och älskad,
så kan man nog känna sig tillfreds, förutom vissa perioder som naturligt kommer då man tröttnar på varandra.
Men dessa perioder är förbigående.

Men i de flesta fall krävs det ansträngning att få ett bra äktenskap.

TIPS för ett bättre äktenskap:

1.) Ta reda på vilket är din parners kärleksspråk.
(Tid, gåvor, fysikberöring, komplimanger eller tjänster)

2.) Lev för att göra din partner lycklig.
Många gånger känner vi människor en större tillfredställelse och lycka med livet när vi
ger allt för någon annan.

3.) Lev i förlåtelse, varje dag.
Det är jätte enkelt att bli otrevlig och rent ut sagt elak mot sin partner,
speciellt när man vet exakt vilka snören man ska dra i för att såra den andre en dag då
man är på dåligt humör och kanske arg på den andre.

Ord 10:12  Hat väcker upp trätor, kärlek skyler allt som är brutet.

1 Pet 4:8  Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder.


PS: Se gärna den krista filmen  "Fireproof" för fler tips.
Köp boken som filmen handlar om.

GUD är större än alla bekymmer och hinder. Söker vi Hans vilja i våra liv,
kan han förändra våra olyckliga omständigheter till det bättre.

Rom 8:28  Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.


JAHVE jag ber nu över alla personer som läser detta inlägg,
att de ska få frid i sina relationer med sina partners.

Att de ska få göra tillfredsställande saker tillsammans för ditt rikes utberedning.
Jag ber att du ska öka deras kärlek och tillgivenhet för varandra,
låt de känna sig lyckliga tillsammans med dig.

Jag befaller i JESU-NAMN att alla andemakter som försöker förstöra äktenskapet
ska vika just nu!


Tack Jesus att alla relationer ska få vara som en bild av relationen vi har med dig,
du älskar oss och förlåter oss trots att vi inte förtjänar det.

Må GUDS kärlek komma och förbli hos dig.


// Johanna Mikkola
1 Mimmi Karlsson

Hej!



Känns sorgligt att du känner så att du aldrig får gifta om dig. Så tänkte jag också en dag, troligen mer pga. depression än pga. min kristna tro. Varför tar man ett misslyckande på detta område betydligt hårdare än alla andra bud. Troligen för att man inte förstått vad lagen handlar om, att visa på att det är omöjligt att följa den. Ingen människa lyckas med detta, annars hade ju inte Jesus behövt dö på korset.



Jag kan rekommendera dig att införskaffa och läsa boken Divorce and Remarriage in the Church av David Instone Brewer. Han har också en hemsida: http://www.divorce-remarriage.com/ som är värd ett besök. Likaså kan man hitta en serie med Youtube-videos med honom där han utlägger detta ämne. I boken förklarar han också varför kyrkan så tidigt glömde bort och missade den gammaltestamentliga och judiska bakgrunden till Jesu ord om skilsmässa. Likaså nämner han flera reformatorer på 1500-talet som var inne på liknande tankegångar trots att de inte hade den kunskap vi har idag om den judiska bakgrunden.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: