Utan Guds tillåtelse sker inget.

När man bor själv som jag gör, har man mycket tid att fundera och sätta sig utanför
sig själv och livet.
Och studera allt från sidan.
Det är en stor fördel, allt rullar bara inte på i hög hastighet.

Man kan sätta sig utanför sig själv, så att man längre inte känner sig som ett med sig själv.

Vi sätter vår identitet i saker vi säger, gör och hur vi är.
Men när man inte har ett stort utrymme för sådana saker, så blir man bara en
som skådar livet från sidan.
Och en sak har jag upptäckt.

Gud styr.
Jag vet en tjej som blev kär i en kille, hon fann saker hos honom som var attraktiva enligt henne,
manlighet. Men hon ville att bara Guds vilja skulle ske i hennes liv, så hon bad Gud att ta bort
känslorna för denne man om inte han var den rätte för henne.
Gud varnade henne via profeter att ta den mannen.
Men det fanns extemt starka andliga bojor mellan dessa två så
det gick inte att vara ifrån varandra.
Tjejen t.o.m flyttade utomlands för att hon visste att han inte var bra för henne.
"Snälla Gud, ta bort dessa känslor för denna person"
Det slutade med att just den mannen och hon hämtade hennes saker tillsammans och flyttade tillbaka till Sverige!
De gifte sig.. och trots de starka känslorna och bojorna så var hon inte lycklig med honom.
Han använde droger och alkohol och försökte döda henne.
Endast tack vare Guds beskydd lever hon idag.

Hon hade en så stark tro och Gudsfruktan, så hon kunde aldrig tänka sig att skilja sig från denne man.
För att det gick enligt henne emot bibeln.

Men en dag så tog han skillsmässa.
Hon kunde inte tvinga någon att vara gift med henne så hon skrev under pappret,
dock mycket slarvigt. För hon vill följa och lyda Gud i allt och var rädd för att göra mot Guds vilja,
och bojorna fanns säkert kvar då också.

Samma tjej, fick senare en stark dragning till en annan man,
hon kunde nästan som känna en magnet inom sig som drog mot honom
konstant. Det var en riktigt stark andlig boja.
Så stark dragning att hon ville inget annat i hela världen än träffa den personen.
Hon kom i en situation då hennes vänner upptäckte att något var fel med henne,
att hon var tvungen att välja "Gud eller mannen"
det var helt köttsliga dragningar, så det var antigen eller.

I det svåra ögonblicket, valde hon Gud, och den starka dragningen bröts.
Hon grät av förkrosselse, så nära hon hade varit att falla och göra emot Guds vilja.

Dessa två upplevelser, visar mig hur beroende vi är av Guds hjälp.
Första gången, lät Gud henne vara med om det..
precis som Gud lät Judas förråda Jesus, för att ett större syfte som var gott
skulle uppfyllas.
Den andra upplevelsen tillät Gud inte henne.

Allt som sker är inte utav Guds vilja,
men Han kan tillåta oss vara med om saker som Han ser är bra i längden.



Gud, påverka mina känslor, mina tankar och mina gärningar efter din vilja.
Jag är totalt beroende utav dig, och din nåd
för att utan dig är jag ingenting.


// J.M


1 Ed

Tack för detta inlägg. Jag uppskattar allt den tid du lägger ner på att dela med dig av dina tankar till andra. :)



Om du tillåter skulle jag vilja dela med mig av någon tanke som jag får när jag läser.



Du skriver att första gången tillät Gud henne att göra göra misstaget, andra gången tillät Gud inte henne att göra detta misstag. Ändå skriver du att hon kände samma känslor vid båda tillfällena. Kan det vara så att hon av egen fri vilja valde att följa de maningar hon fick från Gud andra gången? Kanske mer så än att Gud inte tillät eller gick in och styrde henne? Jag tror inte att Gud styr våra liv på det sättet. Utan jag tror att det är upp till oss själva att styra våra liv i den riktning som Gud uppmanar oss att gå på.

Förstår du vad jag försöker säga med det? :)



Jag tror inte heller att "Gud styr", iaf inte i den bemärkelsen att han styr allt som händer. Dvs, att han även styr de människor som gör hemska saker mot andra människor. Jag tror att vi människor har fri vilja att välja vad vi vill göra. Välja vilken röst vi vill lyssna på. Väldigt många människor använder denna fria vilja på ett destruktivt sätt. Jag tror dock att Gud (precis som du skriver) kan hjälpa oss längs vägen om vi vill lyssna på honom och välja den väg han visar oss. Den väg han visar oss verkar inte alltid till en början som en "enkla" vägen... men med tillräckligt många erfarenheter lär vi oss att den vägen han visar oss är betydligt lättare att vandra på än den som för stunden kan verka mer lockande.



Hoppas att du inte tar illa upp att jag skriver vad jag tror, även om det kanske inte är samma som det du skrivit. :)



Tycker bara det är kul om vi kan hjälpa varandra att lära känna Gud bättre. :)

skriven
2 Johanna M

tack för din kommentar!

Jag förstår hur du tänker, med det som gör det mer komplicerat är att båda gångerna så bad hon Gud om hjälp, för det var så starka känslo-band.

Vi är helt hjälplösa i sådana situationer.



Som tex när man är homosexuell, eller alkoholist, narkoman. Jag tror det är helt omöjligt för en människa att själv ta sig ur sådana bindningar.



Gud är för mig större än alla negativa saker i världen, Han har kontroll och koll på dom också.

Även om inte det är efter Hans vilja, så kan ingenting ske utan att Gud tillåter det,

han tillåter oss hans barn gå igenom vissa saker för att det i slutändan blir till välsignelse.

I slutändan blir det till något stort och gott,

som det inte kunnat bli om man inte gått igenom det.

Vi blir andligt starkare och får mer andlig auktoritet m.m

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: