Hur man lämnar allt till GUD.

Förut tyckte jag väldigt illa när man pratade symboliskt om saker och ting.
Det var som en fantasivärld som inte gick hand i hand med verkligeheten,
jag minns inte längre vilka meningar jag reagerade starkast emot
men när vi pratar om andliga saker för nyfrälsta kan de reagera på:
"Jesu blod renar"
Aldrig i hela mitt liv har jag fått ens se en droppe utav Jesus blod,
hur kan jag rena mig i det?

"Sök Guds ansikte"
Guds ansikte kan vi inte söka, han är en ande så honom kan vi inte se,
och de som skulle få se honom dör på engång.

m.m

Jag vill vara nogrann med allt som har med Gud att göra.

Jag blev stött av att höra det kristna språket,
det var kränkande att ta saker så lätt och prata om en fantasivärld.
Jag ville, och vill FORTFARANDE hellre höra hur man gör saker PRAKTISKT!

Vore fint om någon kunde skapa ett kristet ord-lexikon :)
För att ta det kristna språket ordagrant blir man inte klok av.

Jag har lärt mig att
"Söka Guds ansikte" ?
Betyder att man söker hans vilja, genom att
läsa bibeln och kanske försöka höra hans röst.

"Jesu blod renar"
?
betyder att Jesus tog på sig våra synder när han dog och hans blod rann på korset.
Rent praktiskt blir vi renade i "Jesu-blod" när vi omvänder oss från synden och
tar emot förlåtelse!


"Följ Jesus" ?

Låt mig se Jesus innan jag kan börja gå efter honom!
Betydelse = lyd honom.

"Kom till Jesus" ?
Betyder att man ska ta till sig, lyssna på vad predikanter berättar om Jesus
och läsa ur bibeln vad Jesus lär ut.

Man kan säker också i andevärlden "gå till Jesus"
men det är inget jag vill lära ut om, för det är hårfin skillnad på fantasi och det andliga.

"Lämna allt till Gud"
??
betyder inte att du ska lägga alla dina möbler in i en raket och skicka upp den till Gud.

Jag vill faktiskt skriva lite mer om just detta hur vi kan lämna saker till Gud i detta inlägg,
för det är något som INTE ÄR LÄTT!

expl 1.)
Vi tar som ett exempel...
att vi ska sluta äta Godis, vi kommer råka ut för frestelsen flera gånger att köpa eller ta godis ur en skål eller när någon bjuder.
Vi har lämnat godiset när vi inte tar utav det, men så fort vi tar utav det har vi "gått tillbaka" till de gamla vanorna.

expl 2.)
Nu ska jag lära dig hur man kan sluta svära:
(varför ska vi kristna kalla på djävulen, och ha ett allmänt ovårdat språk)
Det börjar med att du gör ett beslut efter en vilja.
"Nu vill jag inte svära mer"
Men räkna med att det kommer hända flera gånger ändå.
Men direkt efter att du sagt ett fult ord, kommer du "tukta dig själv"
i ditt inre och tänka "Nej! Nu råkade jag göra det igen.."
Och så fortsätter det ett tag tills du plötsligt hinner tänka efter INNAN
du svär och då låter det såhär i dina tankar istället:
"Oj nu höll jag på att säga det.."
Då är du jätte nära att bli av mer det helt!
Då har du slutat svära, men du har inte blivit av med det förrens det slutar dyka upp i dina tankar.

Nu går vi tillbaka till HUR man kan lämna saker åt Gud!
Oftast handlar det inte om materiella saker, ibland är det det också
men dom är det lättare att bli av med än saker som rör sig inom oss.
Men exemplerna om godiset och svärandet försöker jag göra det lättare att förstå

LÄMNA ALLT TILL GUD MED 3 STEG:

Steg 1.) Besluta dig för att ge en sak till Gud (alltså lämna det till honom)
Det kan vara något som tynger dig,
något som du känner att du blivit beroende av,
fantasier som inte är bra,
längtan efter något......... med mycket mer..

2.) Säg det till Gud, att nu vill jag lämna detta till dig.

3.) Varje gång det kommer till dig, AVVISA det.
Den gången du inte avvisar det, så har du tagit tillbaka det.
Men då får du kämpa med att avvisa det nästa gång.

Tillslut är det inget problem/tungt för dig längre och då kan man
säga att du verkligen har lämnat det till Gud.






// J.M











1 Ed K

Tack! :)

skriven
3 Johanna M

Tack återigen Pedro!

Dina kommentarer värmer mitt hjärta och

jag vänder tacksamheten till Gud.

skriven
2 Pedro Ceballos

En komplett och utmärkt analys på frågan. Ära vare Gud att sidor som denna finns i nätet!. Jag tycker verkligen det här.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: