om att tänka att någon är DUM/FUL

Jag vet inte om det var en läxa från GUD, eller inte.

Men en dag när jag umgicks med några personer tänkte jag
"den personen är dum"

d.v.s motsatsen till smart, mest för att jag inte tyckte personen tänkte logiskt.

Jag gick förstås och hade/har skuldkänslor inför GUD att hur kan jag tänka så om en person?
En varelse som GUD skapat!
Det är samma egentligen med ful o.s.v

Man kan enligt sig själv tycka att det finns dumma och fula människor:
-dumma är personer med lägre IQ,
-fula är personer som inte har kroppsdlear som är i harmoni med hela kroppen.

GUD vill att vi ska se på människor med hans ögon,
han fokuserar inte på utseendet utan på hjärtat...
och det där med IQ:t ska jag gå in på nu..

Jag hade tänkt om en eller några personer att de verkade dumma.
Så hände det att jag fick under några dagar känna som att min hjärna inte fungerade som den skulle,
jag kunde inte tänka klart m.m tänkte nästan att nu straffar GUD mig för att jag tänkte att någon var dum.

Men just under dessa dagar upptäckte jag något väldigt intressant om människor..

Jag var ute och gick och skulle till ett ställe som heter Nacksta,
frågade en man om vägen dit.. och iställetför att svara
"ta vägen ner här och sedan till vänster"
Så svarade han "ska du till kyrkan?"
Han förklarade sedan hur jag skulle gå.
Men han gav mig inte bara beskrivning utan nämnde också kyrkan, två gånger.

Jag ställde en tjej samma fråga
Hon svarade:
"gå ner nästa, vi är på ----vägen nu"

hon gav inte bara svar utan även sa namnet på vägen.

Detta talade till mig mycket om hur det som finns i en människa så fort kommer fram.
Mannen var förmodligen en som brukade gå i kyrkan,
och tjejen var kunnig i vägnamn.

Men jag har fortsatt att uppmärksamma detta under den senaste veckan, då även följande hänt:
Jag skickade ett mass-sms (sms till flera personer) med ett bibelord och ord om vad versen talar till oss,
då jag till stor förvåning får svar från en person som blev ARG
Han tog smset som att jag försökte tvinga honom att förlåta en gemensam bekant vi hade,
trots att det inte stod någonting om förlåtelse i mitt sms..
Han tyckte dessutom jag var dum som inte förstod hans reaktion.

Bibelordet hade påminnt honom om GUD, och hur GUD kräver att vi förlåter människor omkring oss,
eftersom Han inte är aktivt troende så var inte kopplingen mer avancerad än så.

Genom allt detta har jag förstått att den dumme är inte personen som tänker annorlunda,
det är bara det som finns i hjärtat som naturligt kommer upp som bibeln säger:

Mat 12:34  Huggormsyngel, hur skulle ni som är onda kunna tala något gott? Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen.

Det är otroligt hur det som finns i oss kommer upp så fort och enkelt,
bara genom några ords utbyte kan vi upptäcka massor med information om en person
men intelligensen sitter mycket djupare än orden vi uttalar..
Skulle vi höra några ord av Albert Einstein när han pratar om det han är mest intresserad av,
skulle vi förmodligen tycka att han var dum, för att vi inte skulle förstå honom.
Tänk då när vi ska försöka förstå GUD!
Det står väll att Hans vägar går långt ovanför våra?

Här i slutet skulle jag vilja säga att GUD har kanske gett oss olika IQ beroende på
vilka uppgifter Han har kallat oss till.
Alla kan ju inte sitta hemma och lösa matematiska problem och skapa nya saker ;)
De med högt IQ har sina svagheter, de med lågt IQ har sina fördelar.
IQ:t gör inte en person bättre eller sämre..
Tänk på kung Salomon ur bibeln, hur hans liv slutade.

GUD har gjort oss alla till fantastiska varelser med otrolig förmåga till olika saker.

Låt oss iställetför att tänka att någon är dum, ta personen som en utmaning,
försöka förstå hur den tänker och varför.

Indiskt ordspråk:
"-Bara den ovetande blir arg, den vise förstår"

Ord 3:7  Håll dig inte själv för vis, frukta HERREN och fly det onda.

1Ko 8:2  Om någon tror sig ha kunskap om något, så vet han ännu inte det han borde veta.

//Johanna Mikkola
1 Pedro Ceballos

För en tid sedan läste jag i en skjorta: "Underskatta aldrig kraften i ett barn."
Det smart fras fick mig att tänka att vi vanligtvis är utbildade att döma andra efter deras utseende. Fördomar är det bästa sättet att förlora de möjligheter som Gud vill ge oss. Vi kan inte tänka på den personen vi anser dumt, enfaldig eller tråkig som att vara någon.

En gång, en pastor blev sig klädd som en tiggare för att se hur folk behandlade honom. Han var en välkänd predikant och gick till en kyrka där han hade blivit inbjuden. Vid detta tillfälle, han inte raka, vanställt hans ansikte och klädd i trasor. När han nådde templet, vägrade vaktmästare att låta honom gå in.

Efter mycket möda kunde han sitta i slutet av templet för att delta i mötet. Medlemmarna i församlingen kom och satt så långt som möjligt, att försöka undvika kontakt med honom.
När det var tid för predikan och predikanten anlände inte, den blivande tiggare låta någon tid gå, gjorde han sig känd för pastorn och klädd i trasor, gick till talarstolen för att predika Jakobs brevet, om att ha anseende till
personen ...
Kanske vi inte tror ofta på detta, men idag presenterar Jesus ofta oväntat, klädd som de fattigaste, dummaste, sjukaste och avskyvärda av våra grannar. Och Han utvärderar personligen hur vi hanterar dem!.

När det gäller att dela bibelverser via sms, så gjorde jag tills jag insåg att vissa människor känner attackerade när de konfronteras med Guds Ord och ibland reagerar dåligt. Vissa tror att du kastar stenar med en typ av biblisk slangbåge!. Så eftersom ordet verkar orsaka brännande på såren i själen, föredrog jag att sluta skicka verser till mina vänner. Mvh!. Pedro.

Svar: Sanningen gör oss fria, men först gör den ont.Även ibörjan när vi valde att tro och följa Jesus, gjorde det ont för att man tidigare levat i synd och inte följt honom.
Smärta renar människan.
Mirakeltjejen

skriven
2 Tomas

Hahaha... detta var den roligaste blogg jag läst på länge!

Och om du verkligen menar det du skriver och inte bara är ironisk så blev detta helt plötsligt en väldigt tragisk blogg.

Någon som gör vad några som låtsas tolka vad en sagofigur har för planer ska inte döma andra efter logiskt tänkande.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: