Kan man må dåligt som kristen?

Kan en "riktig" kristen bli deprimerad?

Det är lätt att tänka att med Gud, när man lever rätt och följer och lyder Herren
att han ska beskydda oss från allt ont.
Men är det verkligen något ONT att bli deprimerad?

Med tanke på vilken värld vi lever i, allt som händer runtomkring oss
vore det konstigt att de känsligaste människorna inte släpper någon tår ibland.
Att känna sig nedstämd och deprimerad är ett hjärtans gråt efter mer av Gud,
och Hans rike där kärleken

Jag har läst ur Jeremia hur GUD SJÄLV kan gråta och bli deprimerad!

Studera själv och se att det är Gud som talar:

Jer 8:18  Var skall jag finna lindring i min sorg? Mitt hjärta är sjukt i mig.

Jer 8:21  Jag är förkrossad därför att dottern mitt folk har krossats. Jag sörjer, förfäran har gripit mig.

Jer 9:1  O, att mitt huvud vore en vattenbrunn och mina ögon en källa av tårar! Då skulle jag gråta dag och natt över de slagna hos dottern mitt folk.


Kroppen kan hamna ut för olika typer utav olyckor,
man kan kliva på en vass sten och skära sig.
man kan ramla och bryta ett ben,
man kan

Men själen blir sårad mycket lättare,
det räcker med en annan persons sårande ord,
när någon sviker, och så vidare.

Är det att Gud lämnat en när man mår dåligt?

Jeremia var utvald av Gud till att bli en profet, mådde Jeremia bra?

Jer 15:10  "Ve mig, min mor, att du har fött mig, en man som ställer till osämja och träta för hela landet! Jag har inte lånat dem något och de har inte givit lån till mig. Ändå förbannar alla mig."

En feltolkning i bibeln är att Moses skulle vara den ödmjukaste mannen.
Det ska stå något mer åt den stilen att han var den mest deprimerade.
I kapitlet framgår hur även hans syster och bror talade illa om honom,
men Gud straffade Mirjam med spetälska. Men Mose ropade till Gud och Gud
mildade ner straffet till att hon skulle vara 7 dagar som oren utanför lägret istället.

Paulus skrev:
2 Kor 2:4  Det var i djup nöd och ångest, under många tårar, som jag skrev till er, inte för att ni skulle bli bedrövade utan för att ni skulle förstå vilken kärlek jag har just till er.

Finns det någon person i bibeln som inte mådde dåligt?
Det är snarare det som är frågan.

Men Jesus, han är ändå den som mått allra sämst.
och därför förstår han oss precis när vi mår dåligt.
Jesus kallas för smärtornas man!

Jes 53:3  Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

Livet på jorden kommer helt naturligt ha sina svåra och jobbiga perioder.
De som är våra nära och kära kommer att dö.
Olyckor kan ske, missförstånd och massa annat.

Att må dåligt är en naturlig del utav livet!
SPECIELLT SOM KRISTEN!

2 Kor 12:10  Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.


Bibelns sista bok lovar oss att Gud kommer att torka bort våra tårar när vi kommer HEM
till himlen!

Upp 7:13  En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån har de kommit?"
7:14  Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.
7:15  Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen skall slå upp sitt tabernakel över dem.
7:16  De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem.
7:17  Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon."

Om vi som kristna ska använda mediciner för att vi är betryckta och mår dåligt,
har jag svårt för tillfället att ta ställning till.
Tar man medicin för kroppen, varför kan man inte då ta för själen?
Men mediciner är inte lösningen på problemet utan bara något som ska hjälpa
oss tillfälligt.




Ditt mående gör dig inte till en sämre människa,
det är bara lite dimma i vägen som skymmer din skönhet och sikten.

Jesus! Min älskade pappa!
Du som är smärtornas man och sjukdomarnas bekant,
tack för att du vill sända oss tröst under perioder som vi upplever som väldigt tunga.
Tack för att du har lovat att de som sörjer ska få jubla av glädje.
Ge oss den kraft vi behöver och hjälp oss att komma till andra sidan av dalen
med ny styrka och kraft.
Jag ber att din kärlek ska komma och vidröra min läsares innersta just nu,
kom med ny hopp och kraft.

Halleluja!
<3
@-&--

// Johanna Mikkola





1 Marcus

Ja tycker att man kan be den heliga anden om glädje, då det är en av hans frukter.

skriven
2 Pedro Ceballos

När jag läste detta inlägg i din blogg, kunde jag inte undvika att tänka på hur mycket många män och kvinnor har lidit på grund av felaktig läran. Vissa människor har marginaliserats i sina egna församlingar för lidande sjukdom i kropp och själ. Några har blev föraktat på grund av sina lidanden, med tanke på att de hade inte nog tron eller de hade gömda synder!.

Då tänkte jag att Jesus själv inte vägra att ta mänskliga lidanden. Han led hunger och törst, hade behov av sömn, blev han förskräckt att svettas blod, kände han ensam och förrådd. . På korset kände Han också övergiven av sin Fader i himlen.

Vårt lidande som kristna bär oss till de dimensioner som beskrivs av aposteln Paulus när han sade: "Jag bär i mitt kött som återstår av de uppoffringar av Kristus för hans kyrka."

En annan aspekt av smärtan är att göra oss medvetna om vår skörhet och beroende av Gud. Vårt kött skulle känna sig stolt och självförsörjande om det inte skulle få sina gränser. Paulus ansåg också att när han bad Gud att ta bort en riktig nagel i hans kött, det enda svar han fick från Gud var: "Min nåd är nog för dig".

Kanske vi idag riskerar att leva ett annat evangelium, ytlig, full av löften om framgång och materiellt välstånd, och vi förlorar djupare dimension av en Gud som vet att gå ned i graven och den innersta av jorden att stiga igen från de döda. Kanske vi bli frestas att leva ett kristendomen utan Kristi kors!. Då frågan är: Har blivit korset en skandal för oss som moderna kristna?

Kanske ibland närvaron av de sjuka får oss att känna oss obekväma eftersom de också får oss att bli medveten av våra egna gränser...



Naturligtvis kan en kristen lida och må dålig!, men som kristen vi kan ha en ny känsla om smärtan. Ja, Gud kan bota någon igenom en kraftfull mirakel, men även om det inte kommer att händer, smärtan fortfarande ska bli ett tecken på hans härlighet i våra liv, eftersom minskande av vår kroppen kommer att föra fram vår eviga naturen, vilket gör att vi ser att inget av detta på jorden är för evigt och sätta vår tron på något mer än de löften av denna värld.



Frågan om smärta och depression i det moderna livet har också en stor inverkan på ungdomar och vuxna, som ofta befinner sig inför besvikelse, på grund av både personlig och familj situationer, och de blir rädda för upprepade erfarenheter, för att inte misslyckas igen!.

Det finns en pessimistisk inställning, fokus enbart på egna gränser, vilket inte uppfattar den makt som Gud ger oss också med frihet, tillsammans med en annan möjlighet att fortsätta till det mål som Han kallade oss att uppnå.

Ångest av att känna att man inte kan slå en svårighet leder till många (även bland dem som kallar sig kristna) att söka skydd i andra saker, ibland narkotika också. Varför?. Kanske på grund av den falska läran att det inte finns ingen rätt att misslyckas eller mår dåligt som kristen!.



Istället, öppnar vi en ny dimension av smärtan när vi är redo att tro att bakom den mörka natten det finns ännu en ny gryning, och som kristna, kommer vi att gå stärkt ur testet, trots att hur svårt det verkar för oss nu.

Faktum är mycket mer komplex, men det har att göra med att acceptera att processen i hela mänskliga livet är att gå igenom döden-upplevelser för att nå uppståndelse ...

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: