Jesu andra tillkommelse! SOM KUNG!

VÄLKOMMEN!
Det jag kommer att skriva om nu,
är något som jag inte brukar höra predikas.
Det finns en extrem kraft i det jag kommer att skriva nu..
Det är stort!!!!

När Judarna blir frälsta, kommer Jesus ner till jorden!



Varför kan Judarna kan inte ta emot budskapet om Yeshua?


Mat 13:14  På dem (Judarna) uppfylls Jesajas profetia: Även om ni hör, skall ni inte förstå, och även om ni ser, skall ni inte se.
Mat 13:15  Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem.

Men det kommer en tid, då dom kommer att tro på Honom och ha honom som sin kung!


Mik 5:2  Men du, Betlehem Efrata, som är så liten bland Juda tusenden, från dig skall det åt mig komma en som skall härska i Israel. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar.
Mik 5:3  Därför skall han överge dem fram till den tid då hon som skall föda har fött. Då skall resten av hans bröder få vända tillbaka till Israels barn.
Mik 5:4  Han skall träda fram och vara en herde i HERRENS kraft, i HERRENS, sin Guds, namns höghet. Och de skall ha ro, ty han skall då vara stor intill jordens ändar.

Judarna är fortfarande Guds utvalda folk!
Tack vare dom så kan VI bli räddade idagsläget:

Rom 11:25  Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in.

Vad kommer att hända när Gud öppnar Judarnas ögon igen????


Sak 12:10  Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.

HERREN FÖR ALLA JUDAR TILLBAKA TILL ISRAEL:


Eze 39:25  Därför säger Herren, HERREN: Nu skall jag göra slut på Jakobs fångenskap och förbarma mig över hela Israels folk och brinna av iver för mitt heliga namn.
Eze 39:26  De skall glömma sin skam och all den trolöshet som de har begått mot mig, då de nu bor i trygghet i sitt land, utan att någon förskräcker dem.
Eze 39:27  När jag för dem tillbaka från folken och samlar dem från deras fienders länder, bevisar jag min helighet genom dem inför många hednafolks ögon.
Eze 39:28  Då skall de inse att jag är HERREN, deras Gud, som förde dem bort i fångenskap bland hednafolken och sedan samlade dem till deras eget land igen och inte lät någon enda bli kvar där.
Eze 39:29  Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min Ande över Israels hus, säger Herren, HERREN."

Folk kommer att ÄLSKA JUDAR!:


Zec 8:23  Så säger HERREN Sebaot: På den tiden skall tio män, av alla språk och länder, gripa tag i mantelfållen på en judisk man och säga: "Låt oss gå med er, för vi har hört att Gud är med er."

Om du går emot Jerusalem kommer du att ruttna levande!:

Zec 14:11  Folket skall bo där i ro och aldrig mer lämnas till undergång. Jerusalem skall bo i trygghet.
Zec 14:12  Detta är den plåga med vilken HERREN skall slå alla de folk som drar ut mot Jerusalem: Han skall låta deras kött ruttna medan de ännu står på sina fötter, deras ögon skall ruttna i sina hålor, och deras tunga skall ruttna i deras mun.


Herrens tjänare blir Israels kung, och alla kommer att lyda Guds alla befallningar!


Eze 37:24  Min tjänare David skall vara kung över dem, och de skall alla ha en och samma herde. De skall leva efter mina föreskrifter och hålla mina stadgar och följa dem.


Yeshua ska bygga upp Guds stad:


Isa 45:13  Det är jag som har uppväckt honom och alla hans vägar skall jag göra jämna. Han skall bygga upp min stad och släppa mina fångar fria, men inte för betalning eller mutor, säger HERREN Sebaot.


Herren kommer att vara HELA JORDENS KUNG!:

Zec 14:9  HERREN skall vara konung över hela jorden. På den dagen skall det ske: HERREN är en och hans namn är ett.


Folk vill komma till Jerusalem för att lära känna GUD:


Isa 2:2  Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus är skall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit.
Isa 2:3  Ja, många folk skall gå i väg och säga: "Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar." Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.


Alla som inte åker ner till Jerusalem för att fira lövhyddohögtiden,
kommer GUD att straffa:


Zec 14:16  Det skall ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.
Zec 14:17  Men om någon av jordens folkstammar inte drar upp till Jerusalem för att tillbe konungen, HERREN Sebaot, skall inget regn komma över dem.

Offranden kommer fortfarande ske:


Zec 14:20  På den dagen skall det på hästarnas bjällror stå: "Helgad åt HERREN ", och grytorna i HERRENS hus skall vara som offerskålarna framför altaret.
Zec 14:21  Varje gryta i Jerusalem och Juda skall vara helgad åt HERREN Sebaot, så att var och en som frambär offer kan komma och ta en sådan för att laga till köttet. Ingen kanané skall mer finnas i HERREN Sebaots hus på den dagen.

i Hes kap 40-49 kan vi läsa hur det nya templet ska se ut och vara, och om det nya landet!

Strax innan Jesus kommer att bli kung, kommer Gud hälla sin vrede över jorden:


Mat 24:29  Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.
Mat 24:30  Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.
Mat 24:31  Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra.

Hela planeten kommer att bli förnyad, havet kommer inte att finnas mer:


Rev 21:1  Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer.
Rev 21:2  Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum.
Rev 21:3  Och jag hörde en stark röst från tronen säga: "Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem.


-Vem av oss, vill inte bo där med GUD??? och ha Jesus som sin Kung???


Rom 8:39 
höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

Kärleksfulla hälsningar,
er benådade syster //Johanna Mikkola

(första bild tagen av Lilian Andersson)
1 Anders

Intressant blogg. Många bibelställen och Jesu återkomst är förstås en viktig fråga.



Men det kan bli lite svårt när det är texter av olika karaktär från olika tider som sätts samman. Inte så att Bibeln inte skulle ha ett enhetligt budskap, men man måste se i vilket sammanhang varje text står.



T ex handlar ju Mika 5:2-4 om Messias födelse. Det är inte något vi väntar på, utan något som har skett.



Om du läser Romarbrevet 9-11 så tror jag du kan få en lite klarare bild av hur det hela hänger ihop. Nu saknade jag denna tanke, som skulle ändra ganska mycket i hela inlägget:



"Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande." (Rom 9:8, se också v.6-7 strax innan)



Centrum är ju Jesus och evangeliet. GT pekar fram emot Jesus. Syftet med det judiska folket var att förbereda för Jesus. Så att de och hela världen skulle bli frälsta. Men det blir lätt att man på något sätt vänder på det, så att när man hört om Jesus så vänder man fokus till judarna igen. De är med i bilden, men inte i centrum. Och där är just Rom 9-11 är väldigt god hjälp att få rätt perspektiv.

skriven
3 Anders

Nej, självklart kan man inte alltid ha med en massa grundläggande saker. Jag har inte heller med allt i mina blogginlägg heller.



Vad jag menade var att ditt inlägg inte bara skulle bli längre, utan annorlunda, om du tog hänsyn till vissa saker som står t ex i Rom 9-11. Vissa saker som står nu stämmer inte med Bibelns undervisning, utan skulle behöva ändras.



T ex uppfyllelsen av Mika 5:2-4, som man ser ur ett helt annat ljus om man läser de ovan nämnda kapitlen i Romarbrevet.



Eller om man läser Hesekiel 40-48 och jämför med Jesu och Paulus undervisning så ser man ju tydligt vad det levande vattnet som kommer ut från templet i Hesekiel handlar om.



Centrum är verkligen Jesus och rättfärdiggörelsen genom tron. Templet är Jesus och de troende. Templet i Jerusalem är en skuggbild.



"Bryt ner detta tempel, så skall jag resa upp det på tre dagar." Joh 2:19

skriven
5 Anders

Tack! Jag håller på att blogga igenom Romarbrevet och ska börja med kapitel 8, så snart kommer frågan om Israel upp i bloggen (kap 9-11). Jag kan ge en länk till inläggen då.

skriven
2 Johanna.M

Kul att du kikar in på min blogg Anders! :)

Ang Mika, så står det också saker i samma vers,

som inte ännu uppfyllts.. och det var det jag relaterade mest till. Inte till att han föds i Betlehem.



Jag tror att majoriteten utav mina läsare är personer som är troende. Jag vill inte hålla på och upprepa saker som kristna redan bör veta.

Om att vi är Guds andliga familj, och inympade i det sanna olivträdet.

Det blir för långa inlägg och tråkigt att läsa sådant man redan hört 1000 gånger. :)

Utan jag vill ta det vidare till nästa steg.

Utan att på något sätt ljuga.

Judarna är fortfarande ett mycket speciellt folk,

dom har (kommer att ha) fler uppgifter än att bara det dom gjort när dom tog emot lagen och Jesus..



Jesus är i centrum.

Jag ville bara att människor ska se

mer om det kommande...

Det som vi alla väntar och längtar efter.

Jesu andra tillkommelse.

Det nya Jerusalem..

osv.



Gud välsigne dig rikligen!



skriven
4 Johanna.M

Anders.. det är det jag vill, att när mina läsare läser här.. att det får dom att börja tänka. Och komma vidare i sina tankar.

När jag inte skriver allt, som i en färdig mall..

så ger det den Helige Anden chansen att säga sitt inom varje läsare.

Precis det som hänt hos dig nu!



Jag går inte emot något av vad du säger! :)

Men om jag tänkte och gjorde precis som du, så vore jag ju inte unik med mitt.

Då vore ju jag en kopia utav dig.

Du får gärna skriva en fortsättning eller så på din blogg, som du kan ge adressen till här.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: