Fadern, sonen, Den Helige Anden och jag.

Jag är uppfylld utav tacksamhet till vår pappaGud.
Jag älskar Honom så mycket, att jag får tårar i ögonen av att tänka på Honom.
Jag har en känsla utav att jag är hans barn, och Han är nära mig.

Så underbart att du kommer in ibland och läser mina blogg inlägg!

Det är uppmuntrande, och skulle jag inte ha läsare, så skulle jag gett upp.
Jag har bett att Guds vilja ska ske, och Han verkar ha välsignat min blogg.
Varje inlägg som inte är utav Hans vilja, blir förhindrad i Jesu namn!


Jag vill skriva det jag vet om Fadern.. GUD.
och sonen, Yeshua (Jesus riktiga namn)
och Den Helige Anden.

I gamla testamentet, gamla förbundet.
Får vi klarhet över vem GUD är.

Han är det största, mäktigaste, kraftfullaste som existerar.

Han sitter på en tron, och i samråd med änglar beslutar Han saker  (och även utan ibland också tror jag)
(Job 15:8, Dan 4:14 eller 17 beroende på bibel och 1 Kon 22:19-22)
som gäller privatpersoner och/eller folkgrupper.
När HAN ger befallningar så sker det.
Det är sällan HAN själv som utför saker.
Utan det är Hans tjänare som gör det åt Honom.
Men man säger att det är Gud som gör, för att det är efter Hans vilja och befallning.
(Herrens högra arm) kan man läsa på flera ställen.
Varför säger man inte att Herren, iställetför Herrens arm?

Gud är källan till all energi, tänk dig källan till all ström..
Han är det mest levande som finns.
Vi som blivit skapta till hans avbild, har bara fått en liten del utav det Han har.
Vi skulle förgöras om vi kom nära Gud.
Vi skulle inte tåla det en sekund.

När han tittar på en människa, ser han allt hos denne.
Minsta lilla bakterie kan inte undgå Hans synfält.
Gud är nogrann, Han är pedantisk.. Så ren är Han.

Han är så ljus att människor som får se en liten glimt utav det ljus
som Gud utstrålar, dom människor blir oftast blinda.
Men Gud ger synen åter till dom personer i händelser i bibeln.

Gud är så STOR att när han kommer och möter människan,
så blir det inte bara en person som märker av det.
Oftast kommer Gud och möter gruperingar utav folk.
Folkskaror.

Det är DEN HELIGE ANDEN som möter oss på personlig individuell nivå.

Den Helige Anden är en ande, vars uppgift är att leda oss och lära oss att bli som Yeshua.
Den pekar inte på sig själv, eller på människor.. utan på Yeshua.

Den Helige Anden talar till oss genom känslor framförallt.
När vi lovsjunger Gud, så kan vi känna hur Den Helige Anden fyller oss med Guds kärlek.

På samma vis kan vi känna i vår ande, med helige andens hjälp att
något är fel. Allt står inte rätt till.
Vi kan bli sorgsna och bedrövade i vår ande... Utan att alla gånger förstå varför.
Men då försöker Helige Anden säga något till oss.

Sonen Yeshua. Den mest intressanta person som någonsin funnits och kommer att finnas!

Gud kallar Yeshua för sin tjänare (Sak 3:8, Jes 50, Psalm 89:20 eller 21)

Isa 52:13  Se, min tjänare skall handla vist. Han skall bli hög och upphöjd, ja, mycket hög.
Isa 52:14  Liksom många häpnade över dig, så skall hans framträdande förvrängas mer än andra mäns och hans gestalt mer än andra människors.
Isa 52:15  Han skall bestänka många folk. Inför honom kommer kungar att förstummas, ty de får se sådant som aldrig har berättats för dem och lära känna vad de aldrig har hört.

Yeshua måste jag skriva ett eget inlägg om. finns så mycket jag vill berätta, som många missat.
Han har sjunkit ner till den lägste tjänaren av alla...
därför har Gud upphöjt honom och över allt.
Allt annat förutom sig själv.
Yeshua har all makt på himmel och på jord!
Alla knän ska böjas inför Yeshua... (Varför inte Gud?)
-Jo därför att det sker för GUDS ÄRA! (Fil 2:10,11)

Gud har gett OSS till Yeshua också.
Vi är barn till Yeshua som vi kan läsa i
Psa 89:29  (89:30) Jag skall låta hans efterkommande bestå till evig tid och hans tron så länge himlen varar.
Psa 89:30  (89:31) Om hans barn överger min undervisning och inte följer mina befallningar,
Psa 89:31  (89:32) om de bryter mot mina lagar och inte håller mina bud,
Psa 89:32  (89:33) då skall jag straffa deras överträdelse med ris och deras missgärning med plågor.


Vi får absolut inte tro att Yeshua kom med egna regler som går emot GUDS.
Yeshua kom inte av sin egen vilja, utan blev sänd utav GUD för att människor
skulle kunna bli räddade.
Yeshua är vår Herre! Vår kung!

Han fanns vid Guds sida redan från början, Han var skapad för detta syfte..
att dö för vår skull.


Du människa, som sitter och läser detta blogginlägg..

Om dig har jag också några bibelord!
Om du är en person som tror på Gud, och är räddad genom Jesus.. så
står det att du är skapad för Guds ära. (Jes 43:7)

Du och ditt liv är planerat innan du ens fanns i ditt moders sköte!
(Ps 139:16)

Du är ett Guds barn! (Gal 3:26)

Nej hur mycket jag än njuter utav att skriva,
så måste jag begränsa längden på inläggen.
Tack för att du läste!
Hoppas Helige Anden i dig, bekräftade att det jag sagt är sant!






<3 Massor av kärlek <3
Syster // Johanna Mikkola




























1 Anders

Guds Ande talar till oss i Bibeln. Oavsett om vi känner det eller inte, eller hur vi känner för den delen. Det är något objektivt.



Guds ord är "Andens svärd" (Ef 6:17).

"Guds ord är levande och verksamt." (Heb 4:12)



En muslim som hör Bibelns budskap kanske blir arg. Men det betyder inte att Guds Ande inte har talat. Och så kan det vara för en person som tror att Bibeln är Guds ord också. Kanske man missförstått något och blir upprörd när man hör vad Bibeln egentligen säger. Hur vi känner är något annat än om Guds Ande talar. Bibeln, Guds ord, står fast, hur vi än är och känner.

skriven
3 Anders

Jag tänker att Guds Ande talar i Bibeln. Bibeln är Guds ord, Andens ord. Oavsett om någon blir arg, glad, ledsen eller vad som helst så är Bibeln Guds ord. Och vi ska bedöma alla tankar, upplevelser, känslor och reaktioner utifrån Bibeln.



Det finns inget stöd i Bibeln för att Guds Ande främst talar till oss genom våra känslor. Tänker man så, riskerar man att blanda ihop sina egna känslomässiga reaktioner med vad Gud säger och det kan bli hur fel som helst. Personer som riskerar att gå förlorade kanske känner sig glada, en person som har tron kanske inte alls upplever sig som ett Guds barn osv.



Eller hur?

skriven
5 Anders

Naturligtvis har Gud skapat oss med känslor. Men det är något annat än att vi alltid skulle känna rätt. Vi ska bedöma våra känslor efter Bibeln.



"Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar." (Heb 4:12)



Guds ord är domare över våra hjärtan. Det kan vi alltid lita på.



Det finns personer som menar sig vara kristna och så citerar man Guds ord för dem, men de säger: "Det där känns inte bra." Vad ska man då lita på? Känslan eller Guds ord?

skriven
7 Anders

Det behöver i och för sig inte vara andemakter. Det kan vara som du skrev tidigare, det egna köttet. Det kan ju vara svårt att veta.



Men ja, man ska inte gå efter känslor utan gå efter Guds ord. Precis.

skriven
2 Johanna.M

@Anders Det är just ilskan som bevisar att Guds Ande talar.. Köttet säger ifrån.. :)

Så ser jag det iaf.

Hur tänker du att Guds Ande talar?

Var välsignad!



@Stefan, jag vet vad du är ute efter och tänker inte ge mig in i det. Var välsignad!

skriven
4 Johanna.M

@Anders, jag förstår hur du tänker..

tror inte du att Gud skapat våra känslor, så att vi kan känna när något är fel, eller när det är frid mellan Gud och mig..

Klart vi har många känsloimpulser, vissa av dom säkert från onda andar.



Jag tror att det iprincip finns en ande för varje känsla. Bibeln pratar också om det.

Fruktans ande (anden som sprider fruktan) står i tjänst till Gud, men även fridens ande.. Eller änglar.

Om jag känner känslor som inte är bra, då brukar jag be den att försvinna i Jesu namn.



Ju mer vi studerar ordet desto mer klarhet får vi över vilken ande som försöker leda oss.

Om jag känner Gud, och vet att jag lever fel men ändå känner glädje, då vet jag att det inte är utav Gud. Och ibland kan vi ha negativa känslor som är efter Guds vilja också..



Jesus säger "Ni går vilse om ni inte känner till skrifterna men ej heller Guds kraft"



Jag tackar Gud som gett mig förmågan att känna känslor.. är det verkligen rätt att inte ta dom på allvar? Att säga att "det är bara en känsla" ?

skriven
6 Johanna.M

Men då tänker jag att det är andemakter som försöker störa att personen inte vill ta till sig bibelordet.. Jag förstår att man inte kan gå efter känslor, för de kan vara missvisande. Man ska kunna Guds ord och gå efter vad den säger och lär ut. :)

skriven
8 Stefan Sjöqvist

Oj, nu är till och med vänliga frågor så besvärande att de måste tas bort. Apg 26: 14 "Det är hårt och smärtsamt för dig att sparka mot udden."

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: