Lär dig att välsigna människor!

Shalom! :) (frid)

Jag har haft en otrolig dag idag, är helt slut.
Min pappa berättade något som är mycket lärorikt som jag vill dela med mig till dig!

Det handlar om en pappa och en son som är ute och ska fika.
Pappan vill underlätta för sonen att äta upp sin stora bulle,
(som sonen är glad över) genom att skära den i två bitar.
Pappan tar en kniv och gör som han planerat.
Men den lilla pojken blir helt förkrossad,
och börjar gråta.. "-Du förstörde min bulle!"


Pappan vänder sig i sitt inre till Gud och upplever att Gud säger:
"-Be honom om förlåtelse."
Pappan tycker inte om tanken, men ödmjukar sig och frågar sonen:
"-Borde jag frågat dig först om jag fick skära den i två bitar?"
"-jaa".. Svarar sonen snyftandes.

"-Förlåt, vill du att jag ska köpa en ny bulle åt dig?"
"-Nej, det går bra.." Säger sonen och börjar äta upp bullen.

För många personer kanske detta är en löjlig händelse.
"det är BARA ett barn som inte förstår sitt eget bästa"
Men GUD bryr sig om alla detaljer!
Pappans attityd mot sin son var först kränkande
Sonen är en egen person, med egen vilja och egna tankar..

När vi förstår att våra ord påverkar hur en människa ser på sig själv,
så förstår vi hur lätt vi kan välsigna och förbanna människor.

Har föräldrar en attityd mot sina barn som säger:
"tro inte att du är något... du klarar inte av någonting..."
Så blir barnet en person som inte litar på sin egen förmåga,
den blir en person som jämt vill ha bekräftelse av andra och hjälp i allting.

Det behöver inte vara en mening, för att bli en förbannelse..
det kan räcka med ett ord eller bara en attityd!
Varför går Jesus så hårt emot att kalla andra för idioter,
så han säger att dom kommer att hamna i helvetet?

Men vi kan också välsigna varandra genom att säga uppmuntrande saker
och snälla saker.
"Jag tycker du är väldigt bra på att...."
"Jag är tacksam över att du finns"
osv.

Låt oss respektera varandras vilja och olikheter.
För vi alla är i en enda läro-fas livet ut.

Om du blir irriterad på någon,
så är det för att du inte förstår denne..
"-Bara den ovetande blir arg, den vise förstår" (Indisk)

Hur ont än det gör i oss, låt oss inte ge igen med "samma mått"
Försök förbli god och kärleksfull, lugn..
Man kan vara arg och visa det utan att förbanna någon!

Låt oss istället under irritation säga:
"Det du sa sårade mig"
"Varför tycker du/gör du på det sättet?"




Kärleksfulla hälsningar // Johanna Mikkola










Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: