Hur kan vi visa GUD att vi älskar Honom?

*Ber Gud om ledning och inspiration, om rätt bibelord till detta inlägg*
Hjärtligt välkommen!!!

1 Joh 5:3  Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga.

Vissa av oss kristna tror, att i och med att Jesus dog, är det längre inte viktigt att följa budorden, m.m.
Jag blir aldeles bedrövad, ledsen i min ande när jag tänker på detta.
Om någonsin så har vi ju orsak till att följa dom nu!
Utan Jesus hade dom varit för tunga. Men nu, är dom lätta!

Alla kärleksförhållanden kräver en viss ansträngning.
Gud gav oss fria viljan FÖR ATT VI SKA KUNNA VÄLJA Att älska HONOM,
och följa Honom!
Han ville SE att vi älskar Honom.

Men det lite konstiga är, när man pratar tex 10 budorden,
(som vi ska följa om vi älskar Gud enl 1 Joh 5:3)
Är att bara de 2 FÖRSTA budorden som handlar om Gud själv.
.... Ha inga andra Gudar.. Missbruka inte Guds namn.
RESTERANDE 7 är människo-centrerade!!!!
-Helga vilodagen (Betyder att vi ska göra Fredagkväll till Lördag-kväll HELIGA)
-hedra dina föräldrar, -döda inte, -begå inte äktenskapsbrott (älska endast med en person)
-stjäl inte, -vittna inte falskt om din nästa (alltså ljug inte).. -och var inte avudsjuka på varandra.


Om det är KÄLREK till Gud att följa budorden, som vi läste i början.
OBS!!!!!! Detta måste ju då innebära..... att du visar din kärlek till GUD, genom att vara god mot människor!!!


Jes 58:9-11 :
Då skall HERREN svara när du åkallar honom. När du ropar, skall han säga: "Se, här är jag."

-NÄR???.......

Om du gör dig av med varje slags ok, om du slutar att peka finger och tala onda ord,
(Onda ord?.. elaka ord, ord sårar, ord som kränker, nervärderar osv..)

Om du delar med dig åt den hungrige av det du har och mättar den som lider nöd,
skall ditt ljus gå upp i mörkret och din natt bli lik middagens ljus.

Och HERREN skall alltid leda dig; han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång, vars vatten aldrig tryter...... (Jes 58:9-11)


-Du som läser min blogg JUST nu!
Jag är alldeles ÖVERVÄLDIGAD av denna märkliga sanning!
Det handlar inte om hur mycket vi ber... hur mycket vi läser bibeln, m.m..
Det är INTE det viktigaste... utan:
-DET HANDLAR OM ATT GÖRA GODA GÄRNINGAR!

På det sättet visar vi att vi älskar GUD högst över allt!


Matt 5:44  Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er.

Rom 13:10  Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse.

Och min favorit i detta sammanhang :

1 Joh 4:20  Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett.


Gör allt ni gör för en annan människa som för Gud!
Och ta väl hand om dig själv också förstås!

Obs! Man kan tycka illa om vad en person gjort eller gör (mord, våltäckt o.s.v)
Men vi har INTE rätt att tycka illa om en person!
-varje individ är en unik Guds skapelse Älska alla.

AMEN!!!!! Detta var allt från mig.



Massor av hjärtan, blommor, glada smileysar, och fina ord till dig

Du är Fantastisk <3  :)  @-&--
¨¨Du är helt otroligt skapad!¨¨
**Du är unik!**
~Jag älskar dig för den du är!~


MVH /Johanna M


Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: