Kärlek

Hjärtligt välkommen! Älskade, kära medmänniska! :)
Idag måste jag skriva om kärlek, det är nog den kortaste rubrik min blogg haft,
men säkert kommer den dra till sig nyfikna läsare. ;)

Vår värld, vår planet lider just nu utav kärleksbrist, det gör ont i mig att tänka på det..
Kärlek som är något så otroligt och fantastiskt!!!
Ett ensamt barn.. en förkrossat par som skiljt sig, mordhot, våld, hat..
Svaret på allt detta är kärlek, som drar oss till en annan verklighet som Gud menat oss att vi ska leva i!

Alla tycks veta vad kärlek är.. men är det verkligen så?


När vissa människor sagt till mig att de inte tror på Gud för att det går inte att se Gud.
Du brukar jag svara dem b.la så här
"Kärleken tror du ju på, fast du inte ser den.. det är som en osynlig kraft, precis som Gud är"

Ett bibelord som jag nog aldrig kommer riktigt att förstå på djupet är
"-Gud ÄR kärleken"
Det står också  att Han är ljuset, men på ett annat ställe förklarar man att Han klär sig/ är bakom ljuset.
Men hur är det med kärleken, för många är det bara en personlig känsla.
Expl. -Att vara kär.

Låt oss se djupare på det:
Att vara kär, är som att man är fylld utav kärlek för en person,
och har nästan övernaturlig vilja att göra goda gärningar för denne person.

Den viljan, BORDE vi ha och kunna göra saker för alla.

Kan det vara där Gud är, i allt gott vi gör?
Vi är egoistiska varelser som oftast gör något bara om det blir personlig vinning utav det.
Det behövs en speciell KRAFT och vilja till att göra det goda...
Kan det vara där Gud är, i kraften bakom?

1 Kor 13:13  Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken.

I 1 Kor 13 står det om kärlekens olika "egenskaper" tänk att Kärlek har en personlighet! :)

den avundas inte, den söker det som är gott...
dom här var speciellt skönt att läsa:
-Den förändrar allt, tror allt och uthärdar allt.

Har du riktigt tänkt, och smält in det som 1 Kor 13 lär oss om kärlek?
Hur många utav kärlekens egenskaper mins du?
Om du är Guds barn, och Gud är kärlek, så är vi små kärleksbarn. :)

1 Kor 13:4-8  Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.
Kärleken upphör aldrig.


En dag här speciellt, kändes det som jag vandrade i kärlek.
Det var som att gå med självaste Gud, i Hans närvaro.
Jag hade tro, hopp och allting då.
Hade pratat med Gud om mitt hjärtas tyngsta längtan, och Han svarade.
Det gav mig sådan hopp, allt var så ljust och lyckligt den dagen.
Sedan kom rastlösheten och gnagade på hoppet så den blev mindre.
Mina egna tankar som ledde till negativa känslor gjorde att jag klev UR
den här speciella tillvaron av kärlek.
Men nu vet jag att det finns. och den vill jag lära mig att leva i!


Jag vet att jag bär på kärlek, jag har valt att jag vill vara en person som sprider kärlek.
Att jag gör saker för andra som jag kanske egentligen inte är så villig att göra.
På senaste tiden har mitt enda hinder varit kraftlöshet. (Du får gärna be för massor med energi till mig)
Eftersom det är sådan extremt brist i världen på kärlek så dras människor till kärlek som flugor dras till ljus.

kanske är det just kärlek, som är det här ljuset som Jesus prataR om. (uppmärksamma pratar, inte pratade)

Bibelns kärlek ÄR INTE SAMMA som världens kärlek.


1 Joh 2:15  Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.

Världens kärlek handlar om am att ge för att få.
-Guds kärlek handlar om at ge ge ge..utan att få.
Världens kärlek handlar om sexuell tillfredställelse.
-Guds kärlek handlar om en tillfredställelse för båda ande, själ och kropp.
Världens kärlek innehåller materiell lyx, pengar, skönhet. Den binder oss.
-Guds kärlek handlar innehåller att bli totalt fri från det materiella, fri från allt som kan binda oss.

Expl:
En tjej kommer sluta sminka sig, när den känner sig älskad och accepterad som den ser ut utan smink.

1 Joh 4:18  Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken.

Jag tänker så här, att vi (förutom rädsla för Guds straff) också kan ha en rädsla för att världen straffar oss,
genom att inte acceptera oss o.s.v, när vi inte är som den vill att vi ska vara.
Den vill att vi ska vara smala, långa, vackra, sexiga, muskulösa (killar), med många detaljer, med mycket pengar, fina smycken, dyra kläder.

En person som inte är accepterade av värdlen, blir utstött, mobbad, ensam.
Men jag vill berätta till dig, att det är precis vad jag är p.g.a min starka tro på Gud.
Men det finns något som vinner den värdsliga vägen! Och det är KÄRLEKENS VÄG,
Guds väg.
Jag hade jätte jätte svårt i början att stå ut med ensamheten, stå ut med att mina släktingar väljer bort mig ur sina liv för att jag är troende... svårt med att vänner blockerar mig och kallar mig för dumma saker.
Men jag har lärt mig att leva i det. ÖVERVINNA det med förlåtelse och kärlek.

Det är så stor skillnad på världens och Guds kärlek att Paulus t.o.m kunde säga:

1 Joh 4:8  Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek.






oops! :) Nu börjar det bli långt! Så jag slutar här.
*Tackar Gud för inspirationen och ber att Han ska välsigna det här inlägget,
att den Helige anden uppenbarar för oss alla dolda sanningar bakom sann kärlek som kommer från Gud.
Att den H.A lär och leder oss när det gäller frågor om kärlek och
ger oss VILJAN, styrkan och MODET att vandra kärlekens väg*


@-&-- <- det är en ros till dig

<3
<- det är ett hjärta till dig

I LOVE YOU!


//J.M




PS: En låt om sann kärlek.
http://www.youtube.com/watch?v=73kZ6wBoqTk
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: