Gud är större en vad vi någonsin kan att förstå

Hejssan! Välkommen! :)

Jag måste börja med erkänna att jag är en riktig grubblare. "ord-gnagare" :)

Nackdelen med det är, då vi grubblare kan fastna i samma tankar, utan att komma loss.
Om tankarna är negativa börjar vi dessutom må dåligt, vi kan torteta oss själva med våra tankar.
Men fördelar är att vi grubblare "sila rent"/filtrerar allt vi hör och läser, och det som blir kvar är ju helt underbara guld-klimpar!

Jag har fortsatt att "ganga"/fundera på föregående inlägg och mina tankar har utvecklats,
har faktiskt funnit en guldklimp som jag måste dela med mig av till er!

Med tanke på den otroliga sanningen att tex stjärnan i Betlehem,
som uppenbarade sig när Jesus föddes,
att den redan då den skapats måste ha haft sin hela livsplan färdig.

Som ja skrev, rätt hastighet, storlek, förmåga att lysa klarast utav alla. osv osv.

Det gäller dig också käre medmänniska!
Det gäller oss!!!
Det här är så stort så jag nästan blir andfådd när jag skriver och tänker på detta :)
-känner hur pulsen ökar! (skriver det mest bara för att vara lite roande, men ljuger inte!)

Ord 21:8  Krokig väg går syndfull man, den rene går rakt fram.

Jes 26:7  Den rättfärdiges väg är jämn, du, den Rättfärdige, jämnar den rättfärdiges stig.

Jes 57:2  Han går in i friden. Den som vandrar sin väg rakt fram kommer till vila på sina läger.

2 Pe 2:15  De har lämnat den raka vägen och förts vilse och följt samma väg som Bileam, Beors son, som älskade den lön han skulle få för sin orättfärdighet.


Oh! Och vad betyder allt detta i praktiken?
Att när vi slappnar av, kommer allt framför oss som Gud planerat för oss redan från tidernas början!
Det är när vi själva presterar fram saker, som vi börjar göra vägen krokig och ojämn.

Om man "silar" detta ännu mer kan man säga att vi behöver inte
anstränga oss för vilka som ska vara våra vänner,
det kommer att kännas enkelt och bra och rätt att umgås med denne personen.
Vi behöver inte söka vår livparnet, det ska ske naturligt.
Vi behöver inte göra allt av tvång och måsten, vi kan slappna av och njuta av vårt liv,
som om det vore en spännande äventyr som Gud förberett åt oss.


----EXPL--------------------------------------
Jag tänker på Jakob i Bibeln, som flydde till Laban för att han tagit sin brors välsignelse,
när Jakob bott där i minst 14 år och hade gift sig med Labans båda döttrar och han
hade mer framgång och välsignelse över det han gjorde än vad Laban hade.

1 Mos 31:1  Jakob fick höra hur Labans söner sade: "Jakob har tagit allt vad vår far ägde. Av det som tillhörde vår far har han skaffat sig hela denna rikedom."
Jakob märkte också att Laban inte såg på honom med samma ögon som förut.
3  Då sade HERREN till Jakob: "Vänd tillbaka till dina fäders land och till din släkt. Jag är med dig."

Det började bli svårare och svårare för Jakob och stanna, då Labans hjärta vände sig emot Jakob, i svarsjuka osv.
Det betydde att den raka vägen som Jakob skulle gå, fortsatte någon annanstans...
Hade han stannat hade han inte mått bra.
----------------------------------------------------

Men lite måste man väl endå anstränga sig?
Är det inte så med allt?
-Om Gud gett dig en vän och ni blir oene om en sak, tror jag inte att det betyder att ni inte ska vara vänner.
Men möter man motstånd, så är det för att antigen du eller vännen har klivit ifrån det raka spåret,
det kan även ske genom att vi tänker fel...
Om jag skulle stjäla och min vän tycker jag gör fel, så är det något Gud vill lära mig genom det.
Även om min vän också höll på att stjäla, så skulle vi TILLSUT möta motstånd,
om det inte är polisen eller någon annan så kan det vara Gud som talar in i ditt hjärta och
du börjar känna skuld och skam över det du gjort.

Om jag hamnar i hemska situationer, som jag inte kan göra något åt.
Hur är det med sådant då?
Ifall jag får lida över att en annan person inte håller sig på raka vägen.?
Om jag blir våldtagen eller något sådant??

-Jag kan inte förstå varför det händer, men Gud skapat en rak väg åt alla att gå,
han har satt alla naturlagar, regler som finns för vårt bästa
vi har alla livsinstruktioner klara i Bibeln.
Den visar raka vägen. KÄRLEKENS VÄG.

Rom 8:28  Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.

VI SKA ENDÅ ha en sådan tilltro till Gud som JOB hade
i svåra stunder sa han:

Job 1:21  "Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända tillbaka dit. HERREN gav och HERREN tog. Lovat vare HERRENS namn!"




Jag älskar er // Johanna M

avnjut gärna något utav dessa underbara låtar jag hittat!

"Bittersweet symphony MIX" (läses samtidigt som avlyssnas)
http://www.youtube.com/watch?v=aL8xIvW0gxI&feature=player_embedded


"Here with us":
http://www.youtube.com/watch?v=XlRssS2Xs0Y&feature=player_embedded#at=67

"Let the waters rise":
http://www.youtube.com/watch?v=7ln5DIlGEWc&feature=player_embedded


1 Jenny

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

skriven
2 Johanna M

Tack Gud för att just du hittat hit och att du tycker om det jag skriver! :) Bloglovin? det måste jag kolla upp! :) Jag försökte trycka på ditt namn för att se om du själv har någon blogg, men hamnade på en sida om sms lån.

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: