Att älska sig själv.

Kom in precis från kalla vinterkylan, då är det underbart att sätta sig i soffan med varma laptopen på knäna,
skriva av sig uppmuntrande och utvecklande tankar till dig!
-Kul at du kikar förbi!

Luuk 10:27. Han svarade och sade:
"-Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv."


Jag gör en genväg, från att älska Gud, sin nästa.. hoppar enda till, att älska sig själv!

Det står det älska din nästa SOM dig själv.
Om man inte älskar sig själv kan man inte älska sin nästa heller!

Jag är ärlig nu, jag känner inte att jag älskar mig själv alla gånger.
Det finns tillfällen jag hellre skulle vara ett djur en mig själv.
Vi alla går och bär på något man kallar för jag, hela livet,
men att börja älska denna "jag" -vad är meningen med det?

Speciellt känner man så om man inte känner sig älskad av andra i sin omgivning.
I värsta fall känner man sig ful och oduglig, vardagen är en ren pest, finns ingenting att leva för..
Men just du behöver få det bekräftat att
INGEN och inget finns i onödan, vi är stora mirakler var och en utav oss.
Kan du inte älska dig själv i dig själv, gör det för Jesus skull, Gud har inte skapat dig i onödan!

STEG 1 Är att besluta sig för att älska sig själv.
(om du tror att det har med känslor att göra kan jag trösta dig med att säga att det kommer senare)


STEG 2 Inställningen
Genom gärningar, handlingar kan vi älska oss själva.
Att ta hand om sig själv.
Kliva upp ur sängen, klä på sig, se till att äta, borsta tänderna, duscha...
gå till jobbet/plugget...

OKEJ, allt detta är för många en självklarhet,
inte en kärlekshandling mot sig själv..

Då ändrar vi inställning, gör inte det för att vi måste, utan för att vi vill ,för att vi
vet att vi är värdefull och bör älska och ta hand om oss själva! :)




STEG 3 handling

NU SKA VI TALA OM HUR! :)


Funkar det att älska sig själv med ORD?

Både till Gud och till din nästa kan du säga "Jag älskar dig" och förhoppningsvis tar dom emot det.
Men säger du det till dig själv..?
-Du står framför spegeln och säger "Jag älskar dig" ......spegeln blir så immig så du inte längre ser vem du sa det till,
eller kanske kommer din andedräkt tillbaka mot dig själv och du börjar med att vilja göra något åt det istället.

Även om detta inte sker, så kommer liksom orden inte tillbaka, de går inte in i hjärtats djup och gör dig glad.
Så är det för mig iallafall :)
Funkar inte!

Hur gör du min käre läsare för att älska dig själv,
överraskar du dig själv med en blombukett? ;)


Nu är vi inte långt ifrån rätt svar...

Är det kärleksfullt mot sig själv att tillfredsställa sina köttsliga behov?

-Idag skulle jag vilja ligga i sängen hela dagen. Tänk vad underbart att få äta pizza, godis varje dag?!
osv..
-Nej, nej!!!.. *le och skaka på huvudet*

Sjävdisiplin, regler, gränser är skapat för att saker och ting kan gå för långt.
Det kan det även för oss i vårt egna privata liv.

KORT SAGT:
När vi gör saker mot oss själv som vi vet är bra, och som vi mår bra utav i längden,
så är vi kärleksfulla mot oss själva.


Lär dig säga Nej till dig själv, när det behövs :)

När du väl lär dig att ta hand om dig själv, att älska dig själv.

-Då kan du börja visa andra sann-kärlek också.



<3 //Johanna Mikkola
















Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: