Var en förebild för andra, ge mer!

Välkommen hit! :)
Vill skriva om den kristna tillväxten, lite enkelt
med en berättelse med Mirjam som ett exempel.

Första steget i det kristna livet är att bekänna att man tror på Gud,
och vill ta emot och följa Jesus.
Som bevis på detta döper man sig..

Då räknas vi till Guds barn.
En frisk baby, växer och blir ett barn, ungdom, vuxen.

Ju äldre vi blir desto mer ökar vårt förstånd.
Som ett barn ser man att Gud är nådig och kärleksfull..
Det är allt man ser och vet om Gud
men det är också för att Gud kan inte kräva lika mycket utav en bebis.

När vi växer börjar Gud ställa mer krav på oss,
för nu förstår vi mer.
Vi upptäcker att trots att Gud är nådig och kärleksfull, så har Han sina gränser,
och han kan bli mycket mycket arg på oss.
Vilket vi inte vill.

Jag läste en berättelse ur bibeln igår där Gud blev arg på Mirjam
kolla här varför och vad som hände:

4 Mos 12:1  Mirjam och Aron talade illa om Mose på grund av den nubiska kvinna som han hade tagit till hustru, ty han hade tagit en nubisk kvinna till hustru.
2  De sade: "Är då Mose den ende som HERREN talar genom? Talar han inte också genom oss?" Och HERREN hörde detta.
3  Mose var en mycket ödmjuk* man, mer än någon annan människa på jorden.
4  Genast sade HERREN till Mose, Aron och Mirjam: "Gå ut, ni tre, till uppenbarelsetältet." Och de gick dit ut alla tre.
5  Då steg HERREN ner i en molnstod och ställde sig vid ingången till tältet. Han kallade på Aron och Mirjam, och de gick båda dit.
6  Och han sade: "Hör nu mina ord. Om det finns en HERRENS profet ibland er, ger jag mig till känna för honom i en syn, och talar med honom i en dröm.
7  Men så gör jag inte med min tjänare Mose. I hela mitt hus är han betrodd.
8  Jag talar ansikte mot ansikte med honom, tydligt och inte i gåtor, och han får se HERRENS gestalt. Fruktar ni då inte att tala illa om min tjänare Mose?"
9  Och HERRENS vrede upptändes mot dem, och han lämnade dem.
10  När molnskyn drog sig tillbaka från tältet, se, då var Mirjam vit som snö av spetälska. Aron vände sig till Mirjam och såg att hon var spetälsk.
11  Då sade Aron till Mose: "O, min herre, lägg inte på oss denna synd som vi i vår dårskap har begått.
12  Låt henne inte bli som ett dödfött foster vars kropp är till hälften förtärd när det kommer ut ur moderlivet."
13  Då ropade Mose till HERREN : "O, Gud, gör henne frisk!"
14  HERREN svarade Mose: "Om hennes far hade spottat henne i ansiktet, skulle hon då inte ha fått skämmas i sju dagar? Håll henne därför instängd utanför lägret i sju dagar. Sedan skall hon tas emot igen."
15  I sju dagar hölls Mirjam instängd utanför lägret, och folket bröt inte upp förrän Mirjam hade förts tillbaka.

*Ödmjuk eller hade som ångest p.g.a folkets tryck.

Mirjam var Moses storasyster, och är en förebild för oss alla.

Ju mer vi studerar bibeln och lär känna Guds personliga drag,
vad han tycker om och inte.. Vad han blir arg över osv.
Desto större ansvar blir det över oss att se till att inte göra saker som vi vet
att han inte tycker om.

Det är en del utav helgelseprosessen som vi går igenom,
men det är inget tungt eller jobbigt.
Var och en utav oss bör älska Gud och vilja vara Honom nära och uppfylla Hans vilja.
när vi väl gör Hans vilja så hittar vi den han skapat oss till,
och vi blir HELA och lyckliga personer.

Tyvärr finns det människor som inte vill lära känna Guds alla sidor,
och vissa som väljer bort denna väg.

Men jag är här, på internet, för att uppmana dig
till att offra så mycket utav dig och ditt liv till Gud som du
bara av Guds nåd klarar av.
För att det är det bästa vi kan göra på jorden.



<3

// Johanna M
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: