Jag älskar det nya förbundet!

Välkommen in!

Jag vill be om förlåtelse över att jag på min blogg har uppmanat människor till att inte fira midsommar och jul, halloween och sådant, jag förstår nu att det nya förbundet innehåller nya regler.
Låt mig berätta mer om detta:

Ett testamente börjar inte att gälla förren ägaren till den är död.

När Jesus fortfarande gick på jorden, var även han under gamla testamentet

Han höll alla buden -Annars skulle man inte kunnat kalla honom för syndfri.

Trots att Jesus själv var helt under den skriftliga lagen så räckte inte dom lagen och buden
Jesus gjorde det hårdare genom att ge fler bud t.ex
"-var och en som ser på en kvinna med begär begår en synd"
"riv ut ditt öga om den förleder dig till synd!"
"Den som kallar sin bror för idiot förtjänar helvetet"
"Om någon slår dig låt den slå dig mer, ge inte igen"
"svara bara Ja eller Nej, allt annat är från det onda!"
"Gå och sälj allt du äger och ge bort pengarna till de fattiga!"
"För varje onyttigt ord en männsika uttalar, måste den stå tillsvars inför Gud."

Och just nu är det som hårdast egentligen på personlig plan,
nu när vi fått lagen skrivna i våra hjärtan och ingen längre behöver undervisa varandra,
För Helige Anden finns med oss hela tiden och pekar vilket håll leder mot Gud, vad
som är hans vilja i just för tillfället i ditt liv.

Förut hade man kunnat relatera till gamla testamentet och säga:
"det står inget om det i den, så jag gör som jag vill"
Men nu har vi den Helige Anden i oss som lär och leder oss i varje detalj.
Vi kommer i situationer där vi känner vad som är rätt och fel
och väljer vi fel kan vi komma inför Gud och be om förlåtelse och omvända oss.
Men det finns en gräns där.
Vi är inte under Jesus beskydd om vi väljer bort att följa och lyda honom
och då har han längre inte dött för våra synder.

Förut kanske dom tänkte
"-Jag gör den här synden denna gång, det är ju bara att gå och offra en get sen så är problemet löst"

Jag tror vi alla har en individuell plan av Gud inom oss
eftersom vi har olika kallelser och är olika svaga för vissa saker:
För en person kan det vara till synd att köpa en ny bil.
För en annan är det inte det.
Det beror på hjärtats inställning till det hela.

För mig är det synd om jag skulle dansa kring en midsommarsång,
eller fira jul. För jag vet att det från början varit avgudadyrkan och genom
att deltaga i det skulle jag känna att jag skulle såra Gud.

Men för andra är det en stång med blommor, och dom kan dansa runt den
kanske t.o.m för Guds ära!
För någon annan är julen ett ord med helt annan betydelse.

Jag har inte rätt att döma dessa personer och säga till dom att dom inte får göra dessa saker.
För för dom är det inte fel!
Likasom dessa personer inte får se ner på mig för att jag inte vill fira dessa saker på deras vis.
Gud ser till var och ens hjärtan.

Jag vill ha krav på mig, utmaningar ger mig energi och gör mig glad
jag trivs bäst när jag har regler och gränser för jag har levt
flera år utan sådana och det lärde mig att sådana är bra
därför dras jag gärna till gamla testamentets regler,
för mig ger dom lycka och liv, hopp och tro.

Jag tror att Jesus ställer lagom stora krav på varje person
för att se om dom väljer Honom eller inte.
"prövningar"

För en person har Jesus fått betala fler synder för,
medan en annan har skött det bättre.





Jer 31:33  Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.

 

Jer 31:34  Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga: "Lär känna HERREN!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.

 

2Co 3:6  Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

 

Heb 8:13  När han talar om ett nytt förbund, har han därmed förklarat att det förra är föråldrat. Men det som blir gammalt och föråldrat är nära att försvinna.

 

Tit 2:14  Han har offrat sig själv för oss för att friköpa oss från all laglöshet och rena åt sig ett egendomsfolk, som är uppfyllt av iver att göra goda gärningar.


Rom 7:2  Så är en gift kvinna genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men när mannen är död, är hon fri från den lag som band henne vid mannen.
Rom 7:3  Därför kallas hon äktenskapsbryterska, om hon ger sig åt en annan man så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri från lagen och är inte någon äktenskapsbryterska, om hon blir en annan mans hustru.
Rom 7:4  Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi skall bära frukt åt Gud.

Heb 9:16  Där det finns ett testamente, måste det tillkännages att den som har upprättat det är död.
Heb 9:17  Först när han dör blir testamentet giltigt. Det träder inte i kraft så länge han lever.
Heb 9:18  Därför har inte heller det första förbundet instiftats utan blod.
Heb 9:19  När Mose hade förkunnat alla lagens bud för hela folket, tog han blodet från kalvar och bockar tillsammans med vatten, scharlakansröd ull och isop och stänkte på själva bokrullen och på allt folket.
Heb 9:20  Han sade: Detta är förbundets blod, det förbund som Gud har befallt er att hålla.
Heb 9:21  På samma sätt stänkte Mose blod på tabernaklet och på alla föremål som hörde till gudstjänsten.
Heb 9:22  Så renas enligt lagen nästan allt med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

 

Sluta inte studera bibeln! Det är den bästa bok som finns! :)

Kärleksfulla hälsningar syster // Johanna.M


1 Anders

Så är det. Olika saker kan vara rätt för olika personer. Så länge det inte bryter mot Guds bud förstås (då är det fel oavsett hur övertygad man är om att det är rätt).



Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar för lika. Var och en bör vara fullt övertygad i sitt sinne. Den som lägger vikt vid en viss dag gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud. Tu ingen av oss lever för sig själv, och ingen dör för sig själv. Lever vi, så lever vi för Herren. Dör vi så dör vi för Herren. (Rom 14:5ff)

skriven
3 Johanna M

@Mikael, tack för ditt svar. Det känns som ett sunt sätt att tänka på det hela.

Gud kräver olika av oss utefter vad vi är redo att kunna ge för honom. Vad vi vill ge.

Så tror jag också att det är.

Men vissa saker kräver han utav oss alla, och det är att han ska komma på plats nr 1 i våra liv.



Jag ska inte hålla tyst, men jag ska bli försiktigare så att jag inte skrämmer iväg människor (nyfrästa mm)

skriven
2 Mikael

Jag är så tacksam för att jag på senare år fått upp ögonen för den synkretism / religionsblandning som pågått i mitt liv och många andra svenskars liv.



Vi skall dömas efter det ljus vi fått, därför gör du helt rätt genom att avstå. Samtidigt som många nog inte alls är medvetna - frågan blir då, skall du och vi hålla tyst eller berätta om vad vi sett?



Oavsett vilket vi väljer så förkunnar vi något - antingen att det är helt ok och kanske till och med endel av kristen tro. Eller också att vi på ett milt och ödmjukt sätt visar på en annan väg, kanske smalare - men mer trogen vår Herre.

skriven
4 Acharemot

"Jag vill be om förlåtelse över att jag på min blogg har uppmanat människor till att inte fira midsommar och jul, halloween och sådant, jag förstår nu att det nya förbundet innehåller nya regler. "



- Vad tråkigt att du känner så för det var ju detta sunda, lydnaden mot Gud som var så attraktivt. Jag tänkte på en vers som jag hoppas ska göra att du kan se att du inte skrämmer bort nyfrälsta genom en rak och sund hållning, tvärtom de dras till det rena.

Matt 5:13 Ni är jordens salt. Men om saltet förlorar sin sälta, hur skall man då göra det salt igen? Det duger bara till att kastas ut och trampas ner av människor.

Dina salta ord har sporrat och hjälpt många unga människor till att vilja och bli motiverade till att följa Gud och inte avgudatraditioner. Du har fått betyda så mycket för vacklande människor. Men självklart blir du inte uppskattad för det av de flesta, inte ens de som kallar sig för kristna men egentligen hatar att följa Guds ord/undervisning/bud.

Joh 3:19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. 20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Du skriver "Förut kanske dom tänkte

"-Jag gör den här synden denna gång, det är ju bara att gå och offra en get sen så är problemet löst""

- jag tror inte att de tänkte så, kanske någon enstaka men inte egentligen. Tvärtom, att veta att min synd gör att detta djur måste dö, det kändes nog inte alls bra om man hade något samvete.

Däremot nu för tiden när man har tagit bort allt eget ansvar och säger att lev som du vill och känner för (de egna tankarna och känslorna har blivit min gud för de är viktigare än Guds eget ord och Gud själv),, de spelar ingen roll vad du gör för du lever i nåden, Jesus har dött för dig och då kan du synda hur mycket du vill. för vips, tänd ett ljus så är du ren igen. OK,, jag hårdrar det lite men inte mycket, tyvärr. Kyrkorna i Sverige är beredda att gå i stort sett hur långt som helst för att i sin iver få in fler människor men de ser inte att det folk vill ha är inte en kravlös relation till Gud. De vill ha en Gud som älskar dem och ser dem och som säger till både när de gör något bra men även när de gör något dåligt.. Annars hade ju inte den förlorade sonen behövt sticka hemifrån, eller hur? Varför stannade han inte hemma och söp och var med horor och vältrade sig bland grisarna? Jo för han visste att det var omöjligt för Fadern kunde inte leva med det. Inte förrän han ändrade sitt sätt att leva förstod han att han kunde komma hem igen.



Du avslutar en kommentar med "Men vissa saker kräver han utav oss alla, och det är att han ska komma på plats nr 1 i våra liv."

- Amen till det :D

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: