Det svåraste utav allt är... kärleken?

Kul att du kikar in hit! :)
Tror du att Gud kände sig ensam, behövde någon att visa sin kärlek för..
en motpart.. Så Han skapade människan?

Eller tror du att Gud ville experimentera med sin förmåga att skapa?

Jag tror mer åt det första alternativet.
För bibeln bevisar att vi är det käraste Han har!

Han skapade Adam till sin avbild.. Men varför kände sig Adam inte tillfreds med att ha GUD???

Gen 2:19  HERREN Gud hade format alla markens djur och alla himlens fåglar av jord. Han förde fram dem till mannen för att se vad han skulle kalla dem. Så som mannen kallade varje levande varelse, så skulle den heta.
Gen 2:20  Och mannen gav namn åt alla boskapsdjur, åt himlens fåglar och åt alla markens vilda djur. Men åt mannen fanns ingen medhjälpare som var hans like.

Om Adam ändå är skapad till Guds avbild, hur kan då bibeln mena att det fanns ingen som var honom lik?
.. och han kände sig ensam.

Gud skapade då honom en likadan varelse.. men ändå inte precis likadan.
För en kopia av honom själv, en kloning, visste GUD att inte skulle gjort honom lycklig.

Det behövdes någon som kunde utmana honom, någon som fick honom att utvecklas.
Någon som lockade fram hans bästa sidor!
och någon som får honom att inte vilja utöva sina dåliga...

Men det samma skulle han göra mot henne.

Adam själv fick namnge sin nye kamrat. "-Chava! ska du heta!" (Eva på Hebreiska)

Den första familjen:


Jag tror att den biologiska familjen man födds in i,
är till för att vi ska lära oss grunderna.
När man kommer i tonåren kan man tröttna på sin familj..
Man känner att man inte längre utvecklas och behöver dom på samma sätt.
Man vet hur mamma fukar och hur pappa funkar.
Men man är inte på deras nivå ändå

Man har fått lära sig grunderna till hur man är i en familj, för att kunna
skaffa en där man själv blir den som ska ta hand om och lära andra.

Har du upptäckt att man kan känna sig ensam fast man är med sin familj..
Även fast man skulle sitta på en bänk mitt på stan.. med massor med människor omkring sig
eller precis var som helst med vem som helst?
Då är du i Adams fas där du behöver få dig din "like"

Den andra familjen:

Nästa biologiska familj, som man har med sin like
Skillnaden är här. Att nu utvecklas man inte själv längre,
man utvecklas samtidigt med sin partner.

Att börja slipa varandra:
Att bli arg på en person är ett tecken på att du sårat något i dennes inre.
först känner den känslor som kankse inte märks utåt, men gör det tillräckligt ont.
Då kan personen visa sin ilska..
Och jag lovar att det finns miljontals sätt att visa sin ilska.
Någon kan börja tex börja ta sönder porslinet hemma, en annan försvinner och syns inte till på ett tag.
En tredje blir väldigt högljudd, en fjärde blir fysiskt våldsam, en femte hotar och blir väldigt ful i mun (psykisk misshandel), en sjätte iggnonerar sin partner.. gömmer den andres skor/mobil/nycklar.... osv..
Alla har sina egna sätt att försöka bestraffa sin partner.. Så att den inte gör om samma sak!

Men det behöver inte gå så långt!!!.. Det är bra att lyssna på varandra och säga till innan
det utvecklats till något så smärtsamt.. Även själva disskusionsdelen kan vara jobbig och göra ont.
Men den hjälper att förstå varandra så man inte hamnar i värre situationer i längden.

I en kärleksfullt äktenskap, kan det göra ont att hamna i konflikter, men där finns kärleken som kommer och
slickar på såren och dom läks fort... Man ber om förlåtelse och tar lärdom.
Medan i ett äktenskap där båda lever för sig själv, och inte bryr sig om den andre där kan de inre såren börja vara och bli infekterade.. Tillslut i värsta fall blir man inte ens arg på varandra när det gör ont,
för man slutat bry sig... Då har kärleken kallnat.

1Ti 5:8  Men om någon inte tar hand om sina närmaste, särskilt då sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror.

Tillfällen då man kan känna kärlek:

Tro det eller ej, så kan man även känna sig ensam fast man har en livspartner!
Det är tillfällen då man inte känner sig förstådd och accepterad.
Men när man väl håller med varandra om saker känner man lycka.
"NÅGON FÖRSTÅR MIG, och tänker och tycker precis som jag!!
Någon ser mig och vill ha mig i sitt liv och älskar mig!"
Det skapar en fin känsla utav samhörighet, i en atmosfär utav acceptans och kärlek.

det är en sådan atmosfär alla par bör sträva efter..
Dock så tar egoismen över ibland hos oss alla.

Att utvecklas tillsammans:


Att allt är kärleksfullt och bra, betyder dock inte att man inte möter motstånd.
Tvärtom. I en kärleksfull miljö finns det sådan omtanke och omvårdnad som tvingar oss
att säga till varandra ibland. "-Sluta att göra så! -Det är inte bra för dig! -Du FÅR INTE!"

Så länge kraften bakom all tillsägelse och bråk är kärlek, så utvecklas man tillsammans
för ett lyckligare äktenskap.

Men jag tror att i vissa olyckliga fall, växer man inte och utveklas tillsammans,
utan man utvecklas båda för sig själv och åt olika håll.
Då man blir väldigt olycklig med sin partner.
För man förstår inte varandra och accepterar inte varandra längre.
Men känner att personen inte längre är ens "like" som bibeln säger.

Utan ett bra sammarbete, så känner man inte längre att man hör ihop
och behöver varandra.

Mar 3:24  Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå,
Mar 3:25  och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå.

Guds kärlek som ett exempel för oss!:


Joh 15:12  Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er.

Hur mycket älskade Jesus?.. Han älskade så han gav sitt liv!

Här kan vi också se hur otroligt stor Guds kärlek är:

Hos 3:1  HERREN sade till mig: "Gå och älska din hustru igen, fastän hon älskas av en annan och har begått äktenskapsbrott. Älska henne som jag, HERREN , älskar Israels barn, fastän de vänder sig till andra gudar och älskar druvkakor."

Hur kan vi älska Jesus?

Joh 14:21  Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
Joh 15:17  Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

Genom att älska varandra....

Gud hatar skillsmässor.

Arm och ben kan växa ut ur kroppen,
lemmar kan helas
Gud kan få döda att vakna till liv!

Men kan han få.. en person att älska en annan?




// Johanna M
1 Maedlene Connelly

Hej Johanna! Jag tror absolut att du har rätt i vad du skriver, eftersom vi kan se att bibeln talar om just detta och hur Gud ser på saker och ting. Men i ett äktenskap är det inte alltid alla parter vill leva ett liv i kärlek, och då kan man ibland vara tvungen att fråga sig själv, hur mycket klarar jag innan jag går under som människa. Och tack och lov finns skriftstället som säger "Älska din nästa som dig själv" Vilket visar att vi måste även tänka på oss själva för att överhuvudtaget ha något att ge till någon annan, här gäller det att ha en sund balans och inte låta någon annan döda ens innersta.

Fortsätt med din uppriktiga anda!

Mvh Maedlene

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: