Är Jesus samma som Gud?

Hej och välkommen!
Jag har gett mig in på att riktigt STUDERA grundtexter för att få reda på
sanningen.. ifall Jesus är GUD eller om Jesus är en person vid sidan av GUD.
Tre-enigheten tror ju många kristna på,
människor blir t.o.m irriterade om man säger att treenigheten inte är biblisk
fasten ordet tre-enighet inte finns i bibeln.

Vad har fört mig till att tvivla på tre-enigheten är dessa orsaker:
1.) Bibelställen som säger att Jesus är Gud är inte tillförlitliga:
tex Joh 1:1 och Jesaja 9:6 Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste.
Mäktig Gud?!?
-Där står det Elohim i Hebreiskan, vilket inte är samma som YHWH (som är Guds Heligaste namn).
Ordet Elohim används som mäktig/mäktiga i bibeln, det kan handla om allt och alla som har makt!

MEN då har vi ett problem:
Dock så har varje bokstav i Hebreiskan en betydelse, låt oss se bokstäverna YHWH:s betydelse!
Bokstävernas betydelse är: Y =hand  H=fönster (skåda) V=spik H= fönster/skåda.
Så det otroliga är, att Guds heligaste namn pekar på JESUS!
"Skåda handen skåda spiken!" (se youtube klipp längs ner om du vill)

Det är kanske PRECIS detta som bibelordet Psa 118:26 menar!? 
"Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn!......."

och i Mark 11:9 Och de som gick före och de som följde efter ropade: "Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn.
Luk 19:38  "Välsignad är han som kommer, konungen, i Herrens namn! Frid i himlen och ära i höjden!"
Jesus berättar till oss att nästa gång vi får se honom är när Judarna säger.....
Matt 23:39  Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger:
"Välsignad är han som kommer i Herrens namn."

Jesus är i Guds namn! Men om Jesus är i Guds namn, gör det ändå inte honom till GUD.
..så jag var trots denna stora upptäckt ändå inte övertygad!

Jag läste igenom säkert närmare 30 bibelord som kan relatera, eller relaterade till att Jesus är Gud. tex.
"-Den som har sett mig har också sett Fadern"
och "han var Gud i förkroppsligad form"

Här är svaret på det!
Fil 2:6-11  Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte
utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa
ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset.
Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, (även YHWH??)
för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden,
och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren.

Eftersom allt Jesus gjorde var från Gud, så var det indirekt GUD man såg när man såg honom!
Inte att GUD skulle vara av kött och blod som Jesus var och därav såg dom Gud i honom.

2.) Jesus kom för att upphöja GUD i allt Han gjorde och sa, inte sig själv!
Han kom inte för sin egen skull. Vi kan läsa hur Jesus bad GUD om att slippa bli korsfäst. (Matt 26:39)
Jesus berättar också en liknelse om tre män som fick talenter av sin herre,
de två som använde sina talenter på ett sätt så att de blev välsignade, så att de kunde ge sin herre mer när han kom tillbaka, till dessa två tjänare sa herren:
Matt 25:23  ...."-Bra, du gode och trogne tjänare. Du har varit trogen i det lilla. Jag skall sätta dig över mycket. Gå in i din herres glädje!"

Jesus använde sina talenter här på jorden, och med denna liknelse avslöjade han också att Gud ger mer makt till de som använder talenterna på rätt sätt!... (talenter är uppgifter, gåvor och talanger som Gud gett oss)

När Jesus fullgjort sin uppgift på jorden och UPPSTÅTT:
Matt 28:18  Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden.

Gud hade gett honom ALL MAKT! fortfarande än idag så är allting under JESUS makt,
ormens huvud blev krossat i samband med korsfästelsen.. då Jesu dyrbara blod rann ner.
Innan korsfästelsen var vi alla under djävulens makt, då Adam och Eva i samband med att de åt av förbjudna frukten, gav makten som de hade fått.. till djävulen. (Luk 4:6)

Jesus är nu den HÖGSTE över allt, och FÅR vi tillbe honom?
-Jag personligen tänker be GUD i Jesu namn, då Jesus lär oss att be så!
och dessutom, sitter ju Jesus just nu också och ber.. till GUD..
Rom 8:34  Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.


Men fortfarande står faktumet kvar...  varför finns det bibelord som denna:
Joh 20:28  Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!"
Joh 20:29  Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser."
Varför säger inte han "Nej Thomas, bara en är Gud och det är min fader?"

Är verkligen Gud och Jesus 1?

Joh 17:21  Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.
Joh 17:22  Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett:
Joh 17:23  jag i dem och du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och har älskat dem så som du har älskat mig.
Joh 17:24  Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har gett mig vara med mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, eftersom du har älskat mig innan världens grund var lagd.

Detta bibelord sa ju att Jesus är I GUD!?..
-Ja! Men den sa också att vi är i Honom! i Jesus..
Det gör inte oss till Jesus, och inte Jesus till GUD.


Men... här står det att allt är underlagt kristus!?

1 Kor 15:25-28  Ty han måste regera tills han har lagt alla fiender under sina fötter.
Som den siste fienden berövas döden all makt,
ty allt har han lagt under hans fötter. Men när det heter att allt är lagt under honom, så är det uppenbart att den är undantagen som har lagt allt under Kristus.
Och när allt har blivit lagt under honom, då skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, för att Gud skall vara allt i alla.

Jesus är just nu den högste, och har den högstes namn! Men det kommer en tid,
då Han kommer att ge tillbaka namnet och den platsen han har till GUD.


Rev 1:4  Från Johannes till de sju församlingarna i Asien: Nåd vare med er och frid ifrån honom som är och som var och som kommer, och från de sju andarna framför hans tron,
Rev 1:5  och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde från de döda och härskaren över jordens kungar. Han som älskar oss och har friköpt oss från våra synder med sitt blod
Rev 1:6  och som har gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och Fader, honom tillhör äran och makten i evigheternas evigheter, amen.

Ser ni vad som står om Jesus.. och att "Han som är och som var och kommer" inte är samma som Jesus Kristus?

Jesus kom för att visa oss, hur vi som Guds barn ska tänka, prata, agera..
hur vi ska be, hur vi kan tro, hur vi kan med hjälp utav hans namn driva ut andar och bota och hela sjuka
.m.m...

Matt 23:9  Ni skall inte heller kalla någon på jorden er fader, ty en är er Fader, han som är i himlen.
Matt 23:10  Ni skall inte låta någon kalla er lärare, ty en är er lärare, Kristus...

UNDERBART!!.. Han är våran lärare!
Men det största Han gjorde var föståss att bli offrad på korset för våra synders förlåtelse.
Tron på det, och att vi följer och lyder Jesus..
att han är vår herre...
Det är det som räddar oss!

..jag känner att jag inte behöver säga ett enda mer ord om treenigheten,
utan hoppas ni kan förstå och läsa ut sanningen i och med detta inlägg.





<3 Jag älskar min Herre, JESUS.. <3

//Johanna.M

Youtube klipp.. Jesus är i GUDS heligaste namn!
http://www.youtube.com/watch?v=1wiBtYITrxM&feature=related
1 Lewanu

Jag vill bara säga att jag är mycket imponerad över hur duktigt du skriver och så väl underbyggt. Jag följer dig även på din grupp i Facebook och det är härligt att läsa hur du kan och vågar skriva så vist och ödmjukt men ändå inte backar för de svåra frågorna.

Citat "Eftersom allt Jesus gjorde var från Gud, så var det indirekt GUD man såg när man såg honom!

Inte att GUD skulle vara av kött och blod som Jesus var och därav såg dom Gud i honom." Slut citat



- Så bra skrivet :)

skriven
3 Lotta Klasén

Många har stött och blött treenigheten. Och det finns två inriktningar på Messianism. Du skriver intressanta texter. Men jag håller inte med. Jag studerar Messianism. Båda inriktningar. För mig inspirerar dem som tror på treenigheten. Se http://www.messianicassociation.org/believe.htm

skriven
2 Debora

Verkligen roligt att läsa vad du skriver.



Duktigt gjort av en så ung tjej som du, det märks att du är seriös.



Jag delar också din uppfattning om att treenigheten är obibliskt och i långa loppet till fördärv om vi vill komma närmare HERREN.



Ett problem finns dock, du skriver med väldigt små teckensnitt och med långa rader. Det gör det svårt för sådana som mig att se orden och läsa längre brödtexter.



skriven
4 Fiona

Hej! Väldigt intressant det du skriver!! Så duktig du är att du inte ger upp utan att ha verkligen analyserat all material. Det verkar som att all arbete gick ut på att bevisa eller motbevisa vad som sades om Jesus (i nya testamentet) i förhållande till Gud.
Jag kommer ge dig något värdefullt att tänka på, något som kommer göra att du inte kommer släppa det! Något som Jehovas vittne darrar av när de hör dessa citat och faktiskt aldrig lyckas förklara, utan säger alltid vår högsta får komma i kontakt med er..vilket de aldrig gör.
Nedan är tagen ur gamla testamentet, där GUD talar om sig SJÄLV på korset som "de har genomborrat") i
Gamla testamentet!!:

'Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till MIG som de har genomborrat. De skall sörja HONOM så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde. (Sakarja 12:10 SFB)

När har Gud blivit genomborrad?
Svar: på korset såklart.

Lägg märke till att det står "ser upp till mig som de har genomborrat" och sedan "de skall sörja honom".

Svar: Amen, idag tror jag annorlunda i denna fråga. Och det var inte skrifterna som överbevisade mig, utan Guds Ande.
:)
Mirakeltjejen

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: