KLAGOMUREN -hur är det att vara där?

Till Delila och alla andra underbara människor som vill höra mer om
hur jag har det här i Israel.


I förregår var jag vid klagomuren, första gången.
Dom flesta av er har säkert sätt bilder därifrån hur män och kvinnor står vid en mur och ber,
vissa gråter.
Murens sprickor är fyllda utav bönelappar.

För att komma till platsen där muren finns måste man gå genom en
sensor, som känner av om du bär med dig något olämpligt.

Mitt i muren fins en avsklijare, männen går åt vänster och kvinnorna höger,
man tvättar händerna först om man vill följa Judarnas regler.
Jag råkade vara där på en Lördag, så jag blev snart tillrättavisad,
om att jag inte fick ta bilder. För det var Sabbath.

Man skulle vara tyst och inte störa andra som bad.

När jag stod vid muren, tog jag av mig skorna.
Jag satte mina händer på den höga ljusa väggen,
fylld av respekt för vår stora Gud.
Jag förstod för första gången, hur mäktig han var.
Pratade ut det som låg närmast på mitt hjärta..
Snart blev jag modigare och la kinden mot väggen.

På andra sidan av muren är muslimernas moske,
dom kan kasta stenar när dom vill mot de som ber där nere.

En man kom med en sopkvast och rensade sprickorna
från alla bönelappar, så att fler skulle få plats att lämna sin bön där.

Min tro räckte till att lämna lite hudceller där,
gud vet mina tankar innan jag skriver ner dom eller uttalar dom.

När man ville lämna muren, dom sista stegen så skulle man backa.
man fick inte vända ryggen till muren när man gick därifrån.

jag gjorde det för att judarna gjorde det.
En liten Judisk kille visade sin lillasyster hur man gjorde,
samtidigt läste han någonting ur torahn, som är samma som gamla testamentet.
Men jag har lärt mig att kalla det gamla förbundet istället.



Det är en speciell fest här nu.
Så männen sover ute, några judar skulle sova vid muren,
en judisk man, någon typ av rabbi vid namn Benjamin Ben rachel,
kom till mig.. Jag fick ställa frågor.

Mer och mer insåg jag, hur bundna Judarna är.
I sina egna synder och regler ca 630 regler!
och de flesta mår dåligt utav det, utan att erkänna det.

Men Romarbrevet lär oss att det har skett bara för
att Hedningarna (vi) ska få en chans att vända oss till Jesus.
 När det fulla antalet vänt sig till Jeshua,
kommer Judarna få sin chans.. och det har redan börjat!

/Johanna
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: