Guds barn är friare!

"Regler gör oss fri"
Gick mot arbetsförmedlingen tidigare idag och grubblade över saker och ting,
då plötsligt "kom det till mig" som Gunnar brukar säga.
Svaret på hur det kan vara så...

Hur kan regler vara bra och göra oss fri??

För det första skapar regler trygghet.
För det andra tänk dig om du t.e.x stjäl något, då är risken stor till att du stjäl fler gånger.
Du blir bunden i stjälandet, samma mad äktenskapsbrott eller vad det nu kan vara,
du fastnar väldigt enkelt i det, det blir ett mönster som du inte lätt kan bryta.
Andra typiska exempel är sprit, droger osv.

Jag har inte sminkat mig på några dagar, 
först har det känts jobbigt alltså man vill ha en skön stil i det stora hela,
(lät som en fjortis lite nu va!? Haha!)
när jag slutade sminka mig,
blev jag mycket ljusare och därefter måste jag anpassa färjer på kläder och sånt för det.
Det låter tokigt för dig som kanske är en kille och bara tar på dig det som ligger framme på morgon (oftast) :) Men så är livet att vara en tjej i Sverige i dagsläget.
Väljer man att gå i gardintyg blandat med alla färger och mönster blir man också behandlad därefter.

Tyvärr, men jag känner mig iaf fri från en till boja idag, tack vare att jag slutat sminka mig!
Så idag är jag friare en vad jag var för snart en vecka sedan! :)

Därför är vi Guds barn fria, trots de tio budorden och den livvstil Bibeln uppmanar oss att leva!!! <3
*ler nöjd*

Sammanfattning:
Inget som binder oss är från Gud.


....Tänk att jag inte kom på detta förrens idag!



                            

1 zteff ztone

Samhällets regler, om att man inte ska stjäla osv, är helt andra regler än de som religionen har.

skriven
3 mirakeltjejen

Helt andra håller jag inte med om, döda inte stjäl inte. är ju samma. Men ljuger man och begår äktenskapsbrott får man inte straff för det i Sverige idagsläget.

skriven
5 Jimi

Nja, jag vet inte. Med bibelcitat som "Think not I came to send peace on the earth; I came not to send peace but a sword" (Matthew 10:34) och "Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon" (Luk. 19:27) börjar man undra. Korstågen och inkvisitionerna gick ut på att döda i Guds namn för att han inte vill ha någon annan Gud framför sig.

skriven
2 Jimi

Ingenting som är ifrån Gud gör oss fria borde du skrivit istället. Religion ställer bara till saker enligt mina ögon. Krig, förföljelse, förtryck. Att vara fri är att göra som man känner (inom rimliga gränser förstås) för stunden och leva i vetskapen om att man kan göra allt detta utan att bli dömd till evig plåga när man dör.

skriven
4 mirakeltjejen

Hej Jimi! Kul att du kommenterat, Gud gav oss den fria viljan, att välja hur vi vill göra med våra liv. (annars skulle han tvinga oss och det är inte kärlek) Tyvärr väljer endel bort att göra det som är rätt. Men man kan inte skylla på Gud för att någon människa dödar en annan.. Att bli dömd till en evig plåga som du skriver, är också helt ditt eget val. Gud skickar inte dit någon utan att först ha hört om hans enorma kärlek mot oss, och varnat oss. :)

skriven
6 mirakeltjejen

Det du skrivit Jimi, var för mig väldigt svårt att svara på direkt, jag har därför studerat extra kring detta och frågat andra bibelkunniga de senaste dagarna. Det allra första jag kommer att tänka på är det 5:te budordet, döda inte! Efter alla bibelställen jag nu studerat (Bibeln förklarar sig själv!) Är detta vad jag kommit fram till:

Först vill jag lägga fram ett bibleord:



Hesekiel 33: (Levande Bibeln)

11.Men så sant jag lever, säger Herren Gud, jag gläder mig inte åt att se någon enda ogudaktig dö. Jag vill att den ogudaktige vänder om från sin onda väg, så att han får leva. Vänd om, vänd om från din ogudaktighet! Varför ska du dö, Israel?



Gud som skapat oss, som gett oss kroppen och en ande så vi kan leva. Skulle han då inte ha rätt att ta bort den från oss? Skulle inte han få ställa krav på oss?

Gud VARNAR ALLTID OSS innan han slutför sin dom över människor. Och domen är ett straff för olydnad.



Korstågen erkänner jag att jag borde läsa mer om.

Dom gick ut i Guds namn, ja, men kan vi vara säkra på att Gud själv sänt ut dom? Var dom riktiga troende, eller ville dom bara gömma sig bakom "Guds namn" för att få makt och respekt!?



(Bra ställen är b.l.a 2 Mos 32, Hes 33.) Om du som läser detta kommer på något mer att lägga till, så gör gärna det!

skriven
Kommentera inlägget här:
Namn:   Kommentar:
Kom ihåg mig?
Mailadress:
URL/bloggadress: